ANNONS

Översättningsjättar går ihop - ska lösa företagens språkkaos

Översättningsjättar går ihop - ska lösa företagens språkkaos
Henrik Lottrup, vd och grundare LanguageWire

"Vi ser en ökad efterfrågan".

ANNONS

Danska LanguageWire och belgiska Xplanation - två bolag som erbjuder översättningstjänster för bland annat detaljhandelsföretag - kommer framöver att agera som en aktör. Det står klart sedan LanguageWire tidigare i dag meddelade att företaget köper upp sin belgiska konkurrent.

"De har en stor utmaning"

Den gamla tiden, då många företag höll sig på hemmplan, är sedan länge förbi. Nu väntar både USA och Kina runt hörnet, för att inte prata om alla marknader som ryms bara innanför Europas gränser.

Och i takt med att allt fler företag är verksamma på allt fler marknader, har efterfrågan på översättningstjänster ökat.

LÄS ÄVEN: E-handelsleverantören Contentor går internationellt

Nu har LanguageWire och Xplanation siktet inställt på att bli "världens ledande leverantör av flerspråkigt innehåll".

- Vi ser en ökad efterfrågan på översättningar från globala företag som vänder sig till såväl konsumenter som företagskunder. De har en stor utmaning i att nå ut med innehåll på flera språk och i alla kanaler samtidigt, säger LanguageWires vd och grundare Henrik Lottrup i ett pressmeddelande.

LanguageWire har hittills främst arbetat inom Europa, men efter förvärvet av Xplanation får bolaget även kontor i USA och Asien. När de båda bolagen har slagits ihop kommer personalstyrkan att uppgå till 350 medarbetare, som håller till på 19 kontor i 13 länder.

Finns redan i Sverige

Företagen har dessutom ett nätverk av sammanlagt 8 000 översättare knutna till sig.

- Vi passar bra ihop och jag ser fram emot att utveckla nya lösningar i nära samarbete med våra kunder, som bland annat omfattar några av världens största företag. Vår vision är enkel: Vi vill skapa en värld där språkbarriärer inte hindrar företag från att nå sin fulla globala potential, säger Véronique Özkaya, vd på Xplanation.

Både LanguageWire och Xplanation har sedan tidigare verksamhet i Sverige, och bland bolagens totalt sett cirka 3 000 kunder finns aktörer som Stadium och Kinnarps.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap