Vi påbörjade projektet med att etablera produktion i USA för cirka ett år sedan, med målet att kunna erbjuda verkligt cirkulära produkter – något som kräver lokal närvaro. Sedan april i år är vi helt färdiga att börja producera på plats, säger Henrik Jonsson till Ehandel.se.
Agood Company, känt för sitt fokus på hållbarhet och cirkulär ekonomi, hade alltså redan förutsett en potentiell förändring i det globala handelsklimatet.
Att tullar skulle införas har vi misstänkt länge, men att även Vietnam skulle omfattas kom som en överraskning för många i branschen, tillägger Henrik Jonsson.
För Agood Company har de nya tullarna snarare validerat deras strategiska beslut att satsa på lokal produktion.
För oss bekräftar det vikten av att tänka långsiktigt och hållbart. Jag tror att detta kan bli en katalysator för en bredare rörelse mot lokal produktion, vilket är en avgörande komponent i verkligt cirkulära affärsmodeller.
Genom att redan ha etablerat sin produktion i landet, står Agood Company i en fördelaktig position.
Med vår produktion redan igång i USA står vi väl rustade för att möta förändringarna – och samtidigt ta tillvara på möjligheten att leda vägen mot en mer hållbar framtid.
Även om de nya tullarna primärt syftar till att skydda amerikansk industri, ser Agood Company en oväntad positiv bieffekt.
Vi vill dock understryka att vi har svårt att tro att just cirkularitet var ett av målen när dessa åtgärder togs fram av Trump-administrationen – men det är ett oväntat positivt utfall, avslutar Henrik Jonsson.