Säljarna på den globala marknadsplatsen Etsy har fått nog. Det är Etsy-säljaren Kristi Cassidy som startat en namninsamling och uppror kring marknadplatsen nya priser.
Etsy har bland annat höjt avgiften från 5 procent till 6,5 procent, en ändring säljarna nu vill att företaget ska dra tillbaka.
Namninsamlingen, som är en del av Etsystrike.org, har nu samlat på sig över 70 000 signaturer. Alla kommer dock inte strejka i samma mån.
Vi strejkar för att protestera mot Etsys behandling av säljarna. Vi kommer att sätta våra butiker i semesterläge 11-18 april. Vi som kan kommer att strejka hela veckan, och några av oss strejkar bara den 11 april, skriver Kristi Cassidy.
Det som säljarna kräver är bland annat att avgiftshöjningen dras tillbaka. Att avstängningen av säljare blir mer transparent och att man stoppar programmet “Star Seller Program”, som tydligen är ett försök från Etsy att styra säljarnas beteende gentemot kunderna på plattformen.
Över 5 miljoner säljare
Man vill även att Etsy låter säljare välja bort “Offsite Ads”. Ett uppenbarligen obligatoriskt annonsprogram, som sägs sakna transparens och säljarna vet inte vad de betalar för.
Det bör inte finnas någon nivå av "framgång" som tvingar säljare att stå för Etsys annonskostnader, går det att läsa i anknytning till namninsamlingen.
Och av antalet påskrifter att döma verkar det minst sagt vara flera som delar Kristi Cassidys syn på situationen. Det man även påpekar är att Etsy under pandemin haft en starkt tillväxt och tjänat mer pengar än någonsin, så att behöva höja avgifterna nu sägs inte vara motiverat.
Våra säljares framgång är högsta prioritet på Etsy. Vi är alltid mottagliga för feedback från säljare och den nya avgiftsstrukturen kommer att göra det möjligt för oss att öka våra investeringar inom områden som beskrivs i namninsamlingen, inklusive marknadsföring, kundsupport och att ta bort innehåll som inte uppfyller våra policyer. Vi är fast beslutna att erbjuda ett stort värde för våra 5,3 miljoner säljare så att de kan växa sina verksamheter samtidigt som vi behåller Etsy som en älskad, pålitlig och blomstrande marknad, säger företaget i ett uttalande.