HUI Research presenterar idag siffror från Butiksdatabasen. En databas som håller koll på hur det går för landets fysiska butiker.
Den senaste butikskartläggningen visar att det totala butiksbeståndet i Sveriges kedjor minskade med 547 butiker under 2020, vilket motsvarar 3 procent av kedjebutikerna i Sverige, skriver HUI.
Enligt HUI är det många butiker som stängt men siffrorna beror också på att få butiker öppnat under pandemiåret.
Den svenska butikshandeln genomgår en strukturomvandling driven av digitalisering och ökad e-handel. Vissa av butiksstängningarna är effekter av konkurser och rekonstruktioner medan andra är en naturlig följd av en aktiv butiksnätsplanering, säger Monica Bruvik, Senior Retail Analyst på HUI Research, i samband med siffrorna.
Den bransch som drabbats hårdast av butiksstängningar är klädhandeln.
Klädhandeln var den bransch där flest butiker stängde under pandemiåret 2020. Klädhandeln var även den bransch där flest butiker stängde 2019. Ett antal butikskedjor har gått i konkurs och fått stänga samtliga butiker, vilket har bidragit till en negativ tillväxt om 9,4 procent i klädhandeln. Totalt stängdes 339 kedjebutiker i klädhandeln under 2020, skriver HUI.
Lågprishandeln sägs samtidigt trotsa den nedåtgående trenden.
20 procent av alla kedjebutiker som öppnade år 2020 är verksamma inom lågprissegmentet. Precis som 2019 är lågprishandelns expansion koncentrerad och det är fem aktörer som står för hälften av alla butiksöppningar i segmentet.