ANNONS

Över 400 butiker granskade - mer än hälften bröt mot lagen

Gabriel Södersten
Nationell undersökning.

Många e-handlare har kämpat med den nya prisinformationslagen och branschorganisationer som Svensk Handel har konstaterat att det inte alltid är helt lätt att följa reglerna.

Nu kommer en ny undersökning som tittat på den fysiska handeln och prissättningen under Black Week. Det är Göteborgs Stad som har samordnat en nationell undersökning där man kartlagt 433 butiker i 31 kommuner.

I varje kommun granskades cirka 10-20 butiker, både lokala handlare och större kedjor inom detaljhandeln, skriver Göteborgs stad.

ANNONS

Undersökningen sägs vara den mest omfattande hittills och den visar att 56 procent av 433 undersökta butiker inte följde lagen.

Det är nedslående att över hälften av alla butiker fortfarande inte följer lagen. Eftersom de här reglerna nu gällt i två år, hade vi förväntat oss att butikerna skulle vara bättre på att visa sina priser på ett tydligt och korrekt sätt, säger Gabriel Södersten, konsumentrådgivare i Göteborgs Stad.

Nu kräver man att butikerna ser över sina rutiner.

De behöver förbättra sina rutiner och se till att prisinformationen är korrekt och tydlig, så att konsumenterna får rätt information vid reor. När vissa butiker inte följer reglerna, skapas en ojämlik konkurrenssituation, vilket är orättvist både för konsumenterna och för seriösa handlare, säger Gabriel Södersten.

Svensk Handel kommenterade även detta inför Black Week.

Vi uppmanar givetvis alla våra medlemmar att säkerställa korrekt prisinformation, vilket en överväldigande majoritet också gör. Man bör dock från myndighetshåll lyssna på de varningssignaler som kommer från branschen. Det är ett faktum att reglerna inte alltid är lätta att följa, sade Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Den nya prisinformationslagen började gälla den 1 september 2022 och vid rea ska butiker tydligt visa vad det lägsta priset varit under de senaste 30 dagarna.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se