Konsumentverket har fått in över 250 anmälningar gällande falsk marknadsföring av produkter och tjänster som ska "motverka, lindra eller bota coronaviruset". Det rapporterar Aftonbladet.
LÄS ÄVEN: Fyndiq kritiseras – ”Inte ens myndigheterna har ju helt koll”
Vi ser väldigt allvarligt på det här, säger Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket, till tidningen.
Det som anmälningarna beskriver är hur företag skor sig på människors rädsla för att insjukna i Covid-19. De gör det genom att marknadsföra sina produkter som förebyggande för sjukdomen i sig men också bra för immunförsvaret i allmänhet.
Det var inte länge sedan vi rapporterade om ett fall där Konsumentverket fick nog, efter 138 anmälningar mot ett enda företag.
I mitten av april stämde myndigheten kändisprofilen Katrin Zytomierskas reklaminlägg, där hon använde coronaviruspandemin som säljargument för en omega3-olja, i Patent- och marknadsdomstolen.
LÄS ÄVEN: Efter 138 anmälningar – nu stäms Katrin Zytomierska
Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset, sa Konsumentverket då.
Nu jobbar Konsumentverket med att gå igenom alla 250 anmälningar som kommit in för att se vad som behöver göras. Hittills har man öppnat elva ärenden och två har gått vidare till domstol.