Amazon ska, enligt källor till tidningen Financial Times, betalat 250 miljoner dollar, eller strax över 2 miljarder kronor, för 36 avsnitt med Top Gear-trion. Den nya showen kommer förstås inte bära namnet Top Gear, då BBC äger det, men vi kan nog vänta oss en galen bilshow oavsett namn.
Det kan tyckas vara en stor hög med pengar att lägga på en show, nära 7 miljoner dollar per avsnitt. Netflix mindre kända dragplåster House of Cards kostade dock 100 miljoner dollar för två säsonger.
Kan vara en bra deal
De flesta verkar överens om att Amazon potentiellt gjort en bra deal. Top Gear har rankats som en av världens mest sedda TV-shower och har haft 300-400 miljoner tittare.
En käpp i hjulet är dock det faktum att Amazon Prime Video, tjänsten där den nya showen skall lanseras, inte finns på alla marknader. Sverige är en av dessa. Amazon rapporteras dock äga rättigheten att sälja vidare showen och kan förmodligen tjäna en rejäl hacka även där. Det kan förstås också vara startskottet på en bredare utrullning av Amazons streamingtjänst världen över.