PostNord-krisen i Danmark, som kan sluta med att tusentals anställda får gå, har chockat politiker och lett till miljardkrav. Men inget ont som inte för något gott med sig, för nu kan danskarna åtminstone njuta av underhållande satir kring postens miljardfiasko.
"Helt revolutionerande"
Under de senaste dagarna har tusentals Facebookanvändare nåtts av diverse nyheter om hur Post Danmark, som företaget heter på andra sidan Öresund, ska ta sig ur den ekonomiska knipan det har hamnat i.
Först kunde nyhetssajten RokokoPosten, som säger sig ha varit verksam sedan 1732, rapportera att PostNords nya strategi var att låta danskarna själva hämta sina brev hos avsändarna. På det sättet skulle de bara behöva betala halva portot, och PostNord hade kunnat spara in stora kostnader.
- Vi tror att det här kommer att bli helt revolutionerande, ska Bente Klargaard, som uppges vara Post Danmarks kommunikationschef, ha sagt till sajten.
Inspiration från Google och Facebook
Och en nyskapande idé leder ofta till flera. Danska konsumenter som inte tyckte att hämta själv-servicen var tillräckligt nyskapande - eller rolig - kunde snart ta del av fler nyheter.
Enligt en nyhetssajt som kallar sig P3 DR - och som troligtvis inte har någon koppling till Danmarks Radio - ska nämligen PostNord nu öppna danskarnas brev för att ta del av mottagarnas och avsändarnas uppgifter. Dessa ska logistikjätten sedan sälja för att på så sätt få ordning på sina finanser. Tilltaget ska vara inspirerat av Googles och Facebooks sätt att hantera sina användares data.
För att budskapet verkligen ska gå fram har nyheten fått rubriken “PostNord har hittat en väg ut ur krisen!” och lagts upp med taggen #Fakenews.
"Äntligen lite service"
Oavsett trovärdigheten verkar danskarna ha tagit emot nyheterna med öppna armar.
- Tack för dagens skratt, skriver en Facebookanvändare.
- Äntligen får man lite service från posten, skriver en annan.
Frågan är dock hur länge det nya postupplägget kan tänkas hålla i sig. För även om brevbärarna i grannlandet endast ska dela ut post en gång i veckan, tar det lite tid att kolla igenom alla brev.
Men brevbäraren Martin Eriksen säger sig vara nöjd med sin nya arbetsuppgift.
- Det känns som att vi känner de vi levererar till bättre nu, eftersom vi läser all deras post. Det blir som förr i tiden då alla hade en bra relation till sin brevbärare, säger han.