ANNONS

Oväntad e-handelssuccé: Tusentals badbaljor för vuxna

Oväntad e-handelssuccé: Tusentals badbaljor för vuxna
Liza Grevblad driver Villbada.se

Badfantasten Liza Grevblads butik Villbada.se gör succé på nätet.

ANNONS

Det finns många som vill bada, men som saknar badkar. Så resonerade Liza Grevblad, som är personen bakom den omtalade e-handeln Villbada.se. Sedan slutet av december driver hon en framgångsrik e-handel som säljer en enda produkt: Badbaljor för vuxna.

- Ja, jag har förstått att det har blivit ett omtalat ämne i branschen. Jag får mycket mail och det är folk som ringer, och det har blivit en del uppmärksamhet på Facebook. Så det är förstås jätteroligt, säger Liza Grevblad till Ehandel.se. 

Hon kommer snabbt in på att den färgglada sajten, med bilden på sig själv i en av företagets baljor, har gjort sitt till för att dra trafik.

- Ja, det är så oseriöst som det kan bli, men försäljningen går bra. Det är många som gillar att bada som verkligen har letat efter ett alternativ.

Varken sopsäck eller låda funkade

Liza Grevblad beskriver sig själv som en riktig badfantast som gärna tar flera dopp i veckan. När hon för några år sedan flyttade till en ny bostad som saknade badkar uppstod alltså ett problem. Efter att ha badat i både sopsäck och låda stod det klart att det behövdes något bättre. Det är inte helt lätt att tömma ur 100 liter vatten ur en låda, som Liza Grevblad uttrycker det.

- Det är egentligen inte en balja jag säljer utan jag tillgodoser ett behov. Det är min terapi, att man tar ett bad efter jobb för att få ny energi.

Historian bakom de färgglada badbaljorna, som alltså precis som ett riktigt badkar går att tappa på vatten, har pågått i flera år. Liza Grevblad, som själv är designer, letade länge efter en tillverkare som kunde producera baljorna till ett rimligt pris, men lyckades trots stora ansträngningar inte hitta någon lämplig leverantör.

Tänkte först "vad har jag gjort?"

Först vid årsskiftet var allt klart för premiär, sedan Liza Grevblad fått klart ett avtal med en tillverkare i Kina.

- När jag tog hem de första hundra baljorna tänkte jag först “vad har jag gjort”? Men de bokades upp innan de ens kom hem, berättar hon.

Hur kom det sig egentligen att du flyttade till en bostad utan badkar?

- Vi flyttade helt enkelt till en lägenhet. Många lägenheter, särskilt nybyggen, saknar badkar och det här blir förstås mycket billigare än att renovera badrummet.

Får förslag om att ändra sajten

Hittills har den drivna badentreprenören sålt cirka 2 000 badbaljor och för Villbada.se:s grundare är det tydligt att det finns en stark badlängtan hos det svenska folket. När den första leveransen kom från Kina och Liza tillsammans med sin man skulle leverera ett 30-tal baljor i Stockholmstrakten, möttes de bland annat av en kvinna i en enrummare som enligt Liza Grevblad i princip grät av glädje över att äntligen kunna bada igen.

- Vi tänkte att vi skulle leverera baljorna personligen och det tog ju sin lilla tid eftersom alla skulle berätta sin historia.

Sedan den nischade e-handeln gjorde premiär har Liza Grevblad blivit kontaktad av ett antal självutnämnda experter som har velat hjälpa henne att öka försäljningen med en snyggare sajt. 

- De tror väl att jag inte har någon kunskap om det här men det roliga är ju att baljorna faktiskt säljer, avslutar Liza Grevblad.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se