Med verksamhet i 30 länder och 6 600 medarbetare har mediejätten ett kommunikationsnät som är bättre än de flestas. På senare tid har företaget investerat i flera nordiska e-handelsbolag och nu har turen kommit till friluftsbutiken Outnorth. Investeringen, som blir Egmonts sjunde, omfattar 40 miljoner kronor.
- För Egmont är vi en strategisk investering, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.
"Kommer att ha stor nytta av det här"
De nya miljonerna ska Outnorth använda till att “spetsa sitt erbjudande” inom till exempel lager och sortiment.
- Förutom att vi är jätteglada över tillskottet så kommer vi att ha stor nytta av det här, säger Lars Nykvist.
Vad innebär det mer konkret att det är en strategisk investering?
- Vi har inte diskuterat samarbetet i detalj så det får jag återkomma till, men det är klart att de kommer att använda sina muskler för att hjälpa oss framåt.
Investeringen beskrivs av Lars Nykvist som fördelaktig för både Outnorth och Egmont. Outnorth har tidigare valt bort samarbeten med andra företag som inte bedömts kunna ge samma utdelning.
- Vi har tittat på ett antal företag och då har Egmont stått ut i mängden, säger Lars Nykvist.
Får ny styrelsemedlem
I samband med investeringen tar Egmont Publishings VD Torsten Bjerre Rasmussen plats i Outnorths styrelse.
- Vår målsättning är att investera och utveckla oss till att bli ledande inom e-handel i Norden, säger han i ett pressmeddelande.