Den nordiska outdoor-jätten Outnorth redovisar sina siffror för 2019. Omsättningen ökade med 30 procent och landade på cirka 684 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Outnorth passerade en halv miljard i omsättning
Med kunden i fokus har vi nått försäljningsframgångar på samtliga marknader där Outnorth är verksamma. Vi har med ett attraktivt sortiment och en genomarbetad marknadsföringsstrategi, skapat en bra och utvecklande relation med våra kunder, säger Harald Ennen, vd för Outnorth, i ett pressmeddelande.
Som ett synligt bevis på att vi stärkt relationen med våra kunder pekar många av våra nyckeltal i rätt riktning; trafiken har ökat till våra sajter och vi har en högre konverteringsgrad i våra onlinebutiker med genomsnittligt högre ordervärden.
Bolaget vände även ett tidigare negativt rörelseresultat till svarta siffror och summerade drygt 10 miljoner kronor.
Resultatförbättringen är huvudsakligen en effekt av den höga tillväxten med högre bruttomarginaler, skriver bolaget.
I år planerar Outnorth att fortsätta sin tillväxt- och lönsamhetsresa genom att fokusera på kundnöjdheten och kundupplevelsen.
Hela koncernen, Outnordic där den nordiska mediekoncernen Egmont är majoritetsägare, omsatte drygt 1,1 miljarder svenska kronor i fjol. Vilket kan jämföras med 900 miljoner kronor under 2018.