Outnorth är idag en av Skandinaviens ledande e-handelssajter inom outdoor och friluftsliv. Men starten till det hela började med två butiker i Kalmar och Växjö, och från dessa växte sedan e-handeln fram.
De båda butikerna har fram tills idag gått under namnet Naturbolaget, men nu kommer även de att gå under namnet Outnorth.
– Bakgrunden till namnbytet är att skapa enhetlighet i bolagets olika delar. Outnorth är ett starkt varumärke på nätet och blev bland annat utsedda till Årets e-handlare inom Sport och Fritid av Pricerunner och kunderna för en dryg vecka sedan. Vi vill att kunderna ska känna samma trygghet även i våra fysiska butiker, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.
Inte första gången
Det här är inte första gången som e-handlaren samlar sina varumärken. Från start hette nämligen deras e-handel Outnet, och det var först 2012 som man ändrade namnet till det nuvarande. Anledningen var att man samma år köpte upp konkurrenten Get Out och då passade på att göra ett namnbyte som en del i företagets skandinaviska expansion.
Nu tar man alltså sista steget och samlar all verksamhet under ett varumärke. Och även om det främst är nätet som gäller för Outnorth, stänger man inga dörrar till den fysiska världen.
– Nätet är vår första prioritet men man ska aldrig säga aldrig vad gäller fler fysiska butiker, säger Lars Nykvist.