Outnet som för några veckor sedan berättade om hur de på 3 år har tiodubblat sin försäljning, och idag omsätter 50 miljoner, har nu öppnat upp en finsk nätbutik. I samma vända nyanställer de även fyra personer. Deras största problem är dock inte arbetsstyrkan:
-En av våra största utmaningar just nu är faktiskt lokalfrågan. Vi tittar just nu på nya lokaler som är i storleksordningen fem gånger så stora som de vi sitter i idag, säger Stefan Gustafsson VD på Outnet.
Detta är inte så konstigt eftersom de omsätter 50 miljoner på 500kvm, med 15-20 000 produkter. Nu har de dock införskaffat nya lokaler som de håller på att flytta till. Dessa är på över 3000kvm. Jacob Rastad, CTO på Outnet, förklarar hur de fram tills nu har klarat sig:
"vi har kört på att ha det väldigt trångt och sitta i knät på varann"
"nu taktar vi på 50 msek, men det är löjligt trångt i vår nuvarande lokal, flyttlasset går inom kort"
-@jacobrastad
Outnet bestämde sig för, i slutet på 2010, att etablera sig i övriga skandinaviska länder. De har fram tills idag redan öppnat upp i Danmark och Norge och tar nu det sista steget och etablerar sig även i Finland.
- Det är många nya starka aktörer på väg in. Men med en bas i hela skandinavien och med vårt fokus på friluftsliv känner vi oss starka. Det är också så att flera av de nya aktörer som nu kommer in i Sverige har starkt fokus på sina egna varumärken. För etablerade varumärken finns det inte så mycket möjligheter att komma ut med en lite bredare kollektion. Vi når varje månad över 500 000 friluftsintresserade människor och tycker om att jobba med starka varumärken, säger Stefan Gustafsson
De berättar även att etableringarna i de andra länderna faktiskt gått snabbare än de hade förväntat sig. Inom endast ett år har de nu tagit bolaget ifrån Sverige till alla skandinaviska länder.
Bild: på Ola Skinnarmo,
styrelseledamot i Outnet