Tyska Outfittery lanserades 2012 med målet att hjälpa män att klä sig lite snyggare. Tanken är att man ska slippa att trängas i butiker och leta runt på nätet, och efter att man fyllt i sina mått och önskemål gällande kläder, dyker det sedan upp ett gäng kombinationer att prova i hemmets lugna vrå.
Det man gillar behåller man, resten skickas tillbaka. Nu har Outfittery, som under 2015 plockade in 170 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Northzone, underlättat processen ytterligare en skvätt genom att lansera gratis upphämtning av de kläder som ska skickas tillbaka.
– Vi testade först vår pickup-service i Tyskland och insåg snabbt att våra kunder uppskattade det. Därför rullar vi nu ut den i hela Europa, säger Julia Bösch, medgrundare av Outfittery.
Gäller även i Sverige
Enligt tyska FashionMag har Outfittery nu även utökat med gratis upphämtning i de övriga sju länderna där man är verksamma; Österrike, Schweiz, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Sverige och Danmark.
– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra kunder. Män vill inte tillbringa sin fritid med att stå i kö på postkontoret, de vill helst att returprocessen är så bekväm och tidsbesparande som möjligt, säger Julia Bösch.
En nyligen genomförd studie visade att 79 procent av de tyska nätkonsumenterna köper mer från de nätbutiker som erbjuder en snabb och enkel returprocess. Och Outfittery är inte den enda tyska e-handlaren som experimenterat med gratis returer och upphämtning.
Hösten 2014 lanserade Zalando en returtjänst där kunder kunde skicka tillbaka oönskade varor och få dem upphämtade inom en timme.