Fenix Outdoor Q2 2024:
- Nettoomsättningen minskade till 149,6 miljoner euro (156,2)
- Rörelseresultatet sjönk till -6,5 miljoner euro (0,1)
- Resultatet efter skatt sjönk till -7,4 miljoner euro (0,5)
Det andra kvartalet blev inte som förväntat och visade sig vara utmanande. Detaljhandelsmarknaden stod fortsatt inför en situation med högre lager än normalt, liksom en volatil handel på grund av vädret. Det finns också indikationer på att en del detaljhandlare har likviditetsmässiga problem som begränsar dess förmåga att betjäna marknaden, säger styrelseordföranden Martin Nordin i en kommentar.
32 miljoner euro online
Fenix Outdoors verksamhet i USA ska ha drabbats hårdast, meddelar företaget. Försäljningen direkt till konsument var dock ett litet ljus i mörkret.
Vår verksamhet direkt till konsument, en del av Brands-segmentet, växte med 1 procent, främst Fjällräven. En annan intressant iakttagelse är att försäljningen av våra interna varumärke, förutom Tierra, överträffade andra varumärken under perioden. I Friluftsgruppen gjorde särskilt Hanwag det, med en tillväxt på 5 procent.
Företaget delger även hur nedgången drabbade den digitala och fysiska försäljningen.
Vår försäljning i fysiska butiker minskade från 76,5 miljoner euro till 74,1 miljoner euro, -3,1 procent. Vår digital försäljning minskade från 33,8 miljoner euro till 32 miljoner euro, -5,6 procent.
LÄS ÄVEN: Vinsttapp och vikande försäljning för Fjällräven-ägaren