ANNONS

Otydligheter och bristande disciplin - därför tvingas e-handlaren skära ned

Modejätten gör ett rejält omtag - tillförordnade vd:n om vägen framåt.

ANNONS

Modehandlaren Nelly Group är en av Sveriges största e-handelsaktörer. Efter tunga förluster och vd-byte meddelade bolaget i veckan att de lanserar ett åtgärdspaket för att kapa kostnader och spara mellan 40 och 50 miljoner årligen.

Nu berättar Helena Karlinder Östlundh, som kom till Nelly som hållbarhetschef men nu tillfälligt sitter på vd-stolen, om vad som väntar härnäst. Men exakt hur många som kommer att sägas upp, eller vilka roller, kan man inte säga i dagsläget.

Nej, det kan vi inte. Det vi har kommunicerat är att vi ska spara 40 till 50 miljoner och ämnar till största delen spara in det på personal. Men eftersom vi ännu inte haft några fackliga förhandlingar går det inte att säga i dagsläget. Allt kan nämligen hända under en sådan förhandling, säger hon till Ehandel.

Klart verkar det dock vara att det kommer att påverka samtliga avdelningar.

Ambitionen med omorganisationen är förstås att sänka kostnader. Men också att lägga upp en ny struktur och skapa nya sätt att arbeta på. Det kommer att bli ändringar på alla avdelningar. Det är det förslaget vi går in med. Men exakt hur många roller, eller vilka, som drabbas kan jag inte uttala mig om förrän efter vi har förhandlat klart. Men det påverkar hela verksamheten, eftersom vi kommer att minska sortimentsbredden. Så det påverkar inköparna, säljarna, studio och så vidare.

Hur kommer ni konkret att strama upp sortimentet?

Det är inte så att hela kategorier försvinner. Utan mer så att vi har tillåtit vårt sortiment att bli väldigt komplext, där vi behöver hantera väldigt många varianter av samma produkt. Vi kanske har många stickade klänningar, som ser nästan likadana ut. Det gör det både svårt för vår hantering, men också för kunden att hitta rätt.

Jag tror att alla som varit inne hos oss har upplevt att det finns väldigt många av av samma plagg och att man därför inte vet vad man ska ha. Så vi kommer avsevärt att minska bredden, vilken också möjliggör att köpa djupare. Vi ska ha tillräckligt många varianter av en stickad grön tröja, men också vara mer träffsäkra.

Hur har de anställda reagerat på beskedet om sparpaketet?

Det är klart att det aldrig är roligt när man hamnar i den här situationen. Men vi har jobbat väldigt aktivt sedan Q2 med både olika åtgärder och på att titta på var i vår affär det inte riktigt lirat. Vi har pratat med personalen om att det arbetet pågår och sagt att vi ska göra vårt yttersta för att inte skära ned, men också att vi skulle kunna hamna där. Så det kom inte som någon chock. Jag tror att många har väntat sig ett sånt här besked för eller senare.

Samtidigt menar hon att beskedet kommer att skapa bättre förutsättningar för de anställda, något som också tagits emot väl. Även om det varit lite skakigt.

Det är alltid lite blandade känslor när sådant här inträffar. Vissa är oroliga, men många känner också att det är positivt att vi tar tag i de här sakerna som varit frustrerande, med till exempel komplexiteten i sortimentet och åtgärdar systemportföljen. Det kommer bli lättare att jobba ihop om vi kan ta bort den komplexiteten, som inte adderat något värde för kunden eller oss. Så det är oro blandat med positivitet.

"Det har varit många kockar"

Men hur hamnade Nelly i en situation där sortimentet blev för komplext att hantera och kostnaderna skenade? Enligt Helena Karlinder-Östlundh handlar det främst om bristande disciplin och otydligheter internt.

Jag skulle säga att om man vill vara en duktig e-handlare inom mode, så handlar det om att vara träffsäker i sitt sortiment. Men också lika mycket om att vara disciplinerad bakom kulisserna i processerna och hur man jobbar med effektivisering. Jag har inte varit på Nelly så länge, men min bedömning är att man inte varit tillräckligt disciplinerade.

På vissa områden har man dock gjort ett jättestort jobb. Inte minst med lagerverksamheten, där vi gjorde vårt bästa resultat någonsin i juni. Men på andra områden har man inte lyckats effektivisera och förbättra. Det har varit många kockar som har tagit beslut som inte hängt ihop. Man har inte haft tydliga processer om vem som får ta vilka beslut. Det har varit lite brist på disciplin, som vi nu förtydligar för att hjälpa organisationen framåt. Men det är inget som händer över en natt, utan är något man måste arbeta in över tid för att skapa en ny kultur.

Den 22 augusti kommer Ludvig Anderberg att ta över vd-posten på Nelly. Han har dock varit involverad i den nuvarande processen och duon har även jobbat nära styrelsen hela vägen. Och tanken är att de ska fortsätta att driva utvecklingen tillsammans, även när Ludvig Anderberg tillträtt formellt.

Hur har det varit för dig att ta allt det här under en övergångsperiod?

Det var inte det jag trodde skulle hända när jag skrev på, men det blir ju sällan exakt som man hade tänkt sig. Jag är tacksam för förtroendet och för att ha fått vara med och skriva det här kapitlet och sen får Ludvig börja skriva på nästa, avslutar Helena Karlinder-Östlundh.

LÄS ÄVEN: Nellys nya hållbarhetschef: "Som att vinna på lotto"

LÄS ÄVEN: E-handlaren säger upp personal - ska spara 50 miljoner

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap