ANNONS

Otroliga deals och bluffreor i en salig blandning

Pricerunner tar tempen på e-handlarnas deals.

ANNONS

Prisjämförelsetjänsten Pricerunner har under natten analyserat alla Black Friday-deals där ute i den digitala etern. Inte helt oväntat är det både bra och dåliga nyheter för konsumenterna. Nicklas Storåkers, som är vd på Pricerunner, kommenterar:

Det är otroligt mycket bra deals på Black Friday. Men samtidigt ska man se upp för bluffreorna. Ett av fyra erbjudanden är produkter som först höjts i pris, för att sedan ”reas” ut. De flesta butiker sköter sig, men det finns många hårresande exempel på bluffreor.

Analysen visar till exempel att 27 procent av alla nedsänka produkter är produkter som tidigare under hösten höjts med i genomsnitt 27 procent.

Av 33 000 analyserade produkter, från de 50 största e-handlarna, så ska dock 26 procent vara nedsatta i pris och de ska ligga 18 procent lägre än för en vecka sedan. Prissänkningen är samtidigt något större än tidigare år.

Jämför man med förra året så är rean klart mer omfattande i år. På Black Friday 2018 var 22 procent av produkterna nedsatta i pris. Den genomsnittliga prissänkningen var då 17 procent, säger Nicklas Storåkers.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se