Det anrika modemärket Oscar Jacobson har sedan 2009 jobbat för att återta positionen som Nordens ledande varumärke för män. Ett ledande varumärke måste förstås idag ha en väl fungerande e-handel och ett steg i resa mot tronen var att lansera en modern nätbutik, vilket företaget gjorde i slutet av 2013. En e-handel som sedan ska ha bidragit till att bolaget vände från förlust till en rejäl vinst.
I januari i år meddelade Oscar Jacobson att de flyttade om i ledningen och anställde en ny VD, som de tog ifrån Tiger of Sweden, samt en ny exportchef. Bolaget har nu haft en fin tillväxt i flera år och förra året omsatte Oscar Jacobson nära 260 miljoner kronor med över 10 miljoner i vinst. I år räknar bolaget med att omsätta runt 300 miljoner med ett rörelseresultat på 35 miljoner.
Jacobson går omnikanal
För att nå målen ska man nu utöka sin e-handelssatsning med mer omnikanal, det vill säga bättre integration mellan nätbutiken och företagets nio fysiska butiker. Detta meddelar företaget iVend Retail som anlitats för att införa mer omnikanal i Oscar Jacobsons verksamhet.
Oscar Jacobson ska redan nu ha flyttat över alla gamla system till en integrerad plattform “som kommer att minska administrationen i samband med leveranser, rapportering och betalningsprocesser”, enligt Marcus Knutsson, IT-applikationschef hos Oscar Jacobson.
- Det ger istället butikspersonalen tillfälle att fokusera på att tillhandahålla förstklassig kundservice vid varje beröringspunkt under shoppingmötet, kommenterar Marcus Knutsson.
Click&Collect till hösten
Nästa steg på resan, nu när alla system är bättre integrerade, ska vara att införa funktioner så att e-handeln bättre smälter ihop med butikerna.
“Blickar vi framåt planerar det nordiska herrklädesmärket att introducera ’click-and-collect’ och kommer också att börja acceptera online-returer i fysiska butiker senare under året, likväl som att personifiera mötena i butikerna genom att rulla ut en ’made to order’ service, vilken kommer låta köparen kundanpassa sin order med skräddarsydda tyger och storleksanpassningar.”, förklarar iVend Retail i ett pressmeddelande.
Utöver fler omnikanalfunktioner så ska Oscar Jacobson också expandera i Oslo med två nya fysiska butiker, vilka ska öppna i augusti. Företaget tittar på att öppna 1-2 nya butiker varje år i Europa de kommande fem åren.
Företagets e-handel riktar sig idag bara till kunder i Storbritannien och Sverige men detta ska under året utökas till att även inkludera Norge, vilket vi gissar ska ske i samband med butiksöppningarna där.