ANNONS

Organista dubblade försäljningen - men gjorde miljonförlust

Linn Herbertsson, grundare och vd på Organista

"Större intresse för bolagets produkter".

ANNONS

E-handeln Organista, som grundats och drivs av Linn Herbertsson, har lockat flera stora branschprofiler att investera. Under 2022 fick man fart på försäljningen och passerade en ny milstolpe. Omsättningen ökade nämligen från 2,7 till 5,5 miljoner kronor.

Bolagets omsättning har ökat kraftigt till följd av större intresse för bolagets produkter samt på grund av en ökad marknadssatsning, skriver man i årsredovisningen.

Men det blev också varit en dyrköpt tillväxt för bolaget, som säljer olika typer av organiseringsprodukter som packningskuber, tvättpåsar och anteckningsblock.

Förlusten ökade kraftigt från -548 000 till -2,6 miljoner kronor. Vid en närmare titt på siffrorna är det tydligt varför, med kostnadsökningar i alla led.

Därför rusade förlusten

Posten handelsvaror ökade från 2,6 till 5,6 miljoner kronor, övriga externa kostnader gick från 420 196 till 1,1 miljoner och personalkostnader steg från 165 599 till 1,3 miljoner. Man har med andra ord investerat för ytterligare tillväxt.

Det finns också krut kvar i bolaget, vars soliditet backade från 81,9 till 67,5 procent mellan 2021 och 2022. Man hade nämligen en fri överkursfond på 4,9 miljoner att luta sig mot.

Organista har också visat tidigare att man kan driva verksamheten lönsamt. Under 2020 växte man omsättningen från 757 000 till 2 miljoner kronor och gjorde en vinst på 190 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Hennes succébolag lockar kapital - backas av tunga e-handelsprofiler

Nils Lund
nils@ehandel.se