Det går att ana en viss ljusning i handeln igen. Både butikerna och e-handeln ser mer positivt på framtiden efter att svenskarna shoppat loss under sommarmånaderna.
Framtidstron inom butikshandeln har i enlighet med ekonomin i stort återhämtat sig något under sommarmånaderna från den värsta nedgången i våras. Nivån är dock fortfarande en bra bit under den neutrala, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Men man är fortfarande försiktiga. Förväntningarna på försäljningen ökar visserligen, men förväntningarna på antalet anställda inte på samma nivå.
Det är tydligt att få handlare vågar satsa på sin verksamhet i det osäkra läge vi befinner oss. Förväntningarna på antalet anställda ligger lägre än försäljningsförväntningarna, säger Karin Johansson.
"E-handeln ligger högst"
Allra mest uppåt är det i dagligvaruhandeln. Men de muntraste minerna och den starkaste framtidstron överlag återfinns föga överraskande i e-handeln, som till och med ligger över den neutrala nivån.
Framtidstron i dagligvaruhandeln ökar mest under perioden. Men e-handeln ligger fortfarande högst. Karantäntillvaron har gynnat näthandeln samtidigt som coronapandemin har accelererat den digitala omställningen inom handeln, säger Karin Johansson.