ÖoB har blivit med e-handel och rullat ut hemleveranser för varor som hör sommaren till. Lågpriskedjan har annars varit en av aktörerna som länge vägrat en webbutik, men när pandemin slog till började man i alla fall med en klicka och hämta-lösning. Och nu tar man nästa steg på digitaliseringsresan, med ett mindre beställningssortiment.
ÖoB började 2020 med click & collect, vilket vi fortsätter med 2021. Vi erbjuder nu våra kunder möjligheten att online köpa våra stora produkter som är svåra att ta med sig hem i en personbil. Detta är nytt för ÖoB och vi ser detta som ett bra lärande inför framtiden och vår onlinestrategi, säger Johnny Andersson, kommersiell chef på Runsvengruppen, till Ehandel.
Vad är planerna för e-handeln på längre sikt? Kommer ni att utöka e-handeln med butikssortimentet i högre utsträckning?
Vi önskar utvärdera det vi gör nu först och därefter sätta vår långsiktiga strategi.
Något som sticker ut lite extra nu när lågpriskedjan tar sina första riktiga steg ut i e-handelsvärlden är förstås frakten. Som vi tidigare rapporterat landar den på 499 kronor i mellersta och södra Sverige och 699 kronor i norra Sverige. Men det har sin förklaring.
Det är skrymmande produkter som nästan uteslutande skickas på pall vilket medför en högre kostnad. Vi gör ingen mixkalkyl för onlineprodukterna utan strävar alltid efter att ha lägsta priset i våra varuhus.
Hur löser ni logistiken? Delar e-handeln lager med butikerna, eller fraktar ni direkt från butik?
För tillfället sker vår logistik från vårt centrallager i Skänninge, avslutar Johnny Andersson.
LÄS ÄVEN: ÖoB har lanserat e-handel - tar minst 499 kr för frakten