ANNONS

Onlinepizza släpper ny sajt: "Har brustit i kommunikationen"

Onlinepizza släpper ny sajt: "Har brustit i kommunikationen"

Missnöjda pizzeriaägare valde att lämna.

ANNONS

För några dagar sedan gick det att läsa på nyhetssajten Ekuriren att ett antal pizzerior i Eskilstuna hade valt att lämna Onlinepizza. Företagen var helt enkelt missnöjda med att samarbetet enligt deras uppfattning kostade mer än det smakade, om man säger så.

Stärker interna resurser

När vi tar kontakt med Onlinepizza för att reda ut vad kritiken egentligen handlar om, får vi information om att den bottnar i implementerandet av en ny sajt. I juni lanserade Onlinepizza en ny sida och en ny app, efter att under förra året ha växlat över till en ny plattform.

- Vi har haft växtvärk och behövt prioritera den gemensamma slutkunden för oss och restaurangerna, det vill säga kunderna och kundupplevelsen. Vi är väl medvetna om att vi har brustit i kommunikationen gentemot restaurangerna och åtgärdar det just nu genom att väsentligt stärka de interna resurserna, skriver Onlinepizzas marknadschef Philip Eide i ett mejl till Ehandel.se.

Enligt Eide bjuder den nya sajten på "en rad olika förbättringar i användarvänlighet". Det ska också ha lagts in ett antal tekniska lösningar, som är tänkta att förbättra upplevelsen för kunden.

Kan se leveranstid i förväg

Han beskriver Onlinepizzas nya plattform som mer flexibel. Något som ska göra det möjligt att lägga till nya funktioner allt eftersom önskemålen trillar in från restaurangägare och konsumenter.

- Vi kommer bland annat att kunna ge kunderna individuellt anpassade rekommendationer baserat på tidigare beteende på sajten. Vi kommer dessutom att kunna ge dem bättre och mer transparent information genom hela beställningsflödet. Till exempel möjliggör det att vi kan visa leveranstid innan kunden gör beställningen, vilket har varit efterfrågat sedan tidigare.

"Förändring kan vara obekvämt"

När Onlinepizza gick över från den gamla till den nya plattformen i maj och juni, ska "utmaningar i den dagliga kommunikationen" ha uppstått mellan företaget och dess samarbetspartners. Det ska i sin tur ha berott på att en del ledtider blev längre än normalt. Exempelvis ska det ha tagit längre tid än normalt att ändra information som menyer och öppettider på sajten.

- Det har kommit att visa sig enormt viktigt att värdesätta vikten av att vara övertydlig i kommunikationen i förändringstider. Förändring kan vara obekvämt för samtliga inblandade men syftar till att stärka banden och de gemensamma förutsättningarna långsiktigt, avslutar Philip Eide.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se