I januari jublade influencern Ida Warg när hennes skönhetsvarumärke Ida Warg Beauty, som idag finns hos de flesta populära återförsäljare och butiker, passerade 100 miljoner kronor. Ett mål som bolaget tidigare kommunicerat.
Vi klarade det! Wow vad jag är stolt! Det hade aldrig gått utan det kompetenta team som jobbar stenhårt varje dag, ni är bäst! skrev hon på Instagram.
Men det är inte förrän nu de officiella siffrorna kommit in till Bolagsverket. Det rapporterar Influens.se.
Viktigt att notera är dock att företagets räkenskapsår är 15 månader långt, och slutar sista mars 2022. Något som bolaget förklarar med en kort kommentar i rapporten:
Då en majoritet av aktierna ägs av Ida Warg Invest AB, som har ett brutet räkenskapsår, förlängdes räkenskapsåret med tre månader.
Driva försäljning
Under den aktuella perioden ökade intäkterna med 36 procent och uppgick till 106 miljoner kronor. Samtidigt har rörelseresultatet vuxit med 20 procent och landat på 19,1 miljoner.
Utöver nya produkter och nya produktkategorier är det framför allt flera lagersatsningar och ett exklusivt sortiment för e-handeln, som bidragit till tillväxten.
Fokus har bland annat legat på att driva och öka försäljningen i vår egen e-handel, skriver bolaget i rapporten.
Ida Warg Beauty har nämligen signat ett nytt tredjepartslagre i Holland som hanterar B2C-kunderna i Europa, samtidigt som man har bytt B2B- och B2C-lager i Sverige. Dessutom har bolaget ökat sin närvaro i Danmark, och tagit sig an taxfree-marknaden via bland annat kryssningsfartygen Viking Line och Eckerö Linjen.
Nämnda satsningar är orsak till den fina ökning i omsättning vi sett under året, kommenterar företaget i rapporten.