ANNONS

"Ondskefullt" sminkad kvinna inte diskriminerande - Lyko frias

"Ondskefullt" sminkad kvinna inte diskriminerande - Lyko frias
Lyko frias av Reklamombudsmannen för en reklamfilm som inte ansågs könsdiskriminerande

"Humor, överdrifter och ironi används ofta i reklam och kan mildra ett könsdiskriminerande intryck".

ANNONS

Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, friar en av Lykos reklamfilmer, som anmäldes till stiftelsen efter att den hade sänts i TV4 och även finns på företagets Youtubekanal.

"Han skulle få skaffa en gallergrind"

Anmälaren menade att filmen var könsdiskriminerande, då den visar en kvinna som sminkar sig samtidigt som tittaren hör hennes tankar.

- Ser ju oskuldsfull ut. När jag träffar honom ska jag säga att jag gillar mysiga hemmakvällar, baka en äppelpaj. Sen om han får reda på mina fantasier om honom så skulle han skaffa en gallergrind, säger rösten i reklamen.

Det är minst andra gången som en av Lykos reklamfilmer, som till synes producerats inom ramen för samma koncept, frias. Tidigare har bland annat någon anmält att en reklamfilm med en man som stod framför spegeln hade uppfattats som åldersdiskriminerande.

LÄS ÄVEN: E-handlare anklagades för att sprida fördomar om äldre

"Filmen innehåller överdrifter"

Den gången gick Reklamombudsmannen på annonsörens linje och utfallet den här gången blir inte annorlunda. Istället menar stiftelsen att “humor, överdrifter och ironi” ofta används i reklam och även kan “mildra ett könsdiskriminerande intryck”.

- Reklamfilmen visar en kvinna som sminkar sig. Samtidigt får man höra hennes tankar inför en dejt. Opinions­nämn­den finner att kvinnans tankar om att framställa sig som oskuldsfull i och för sig kan sägas visa en stereo­typ könsroll, men att hennes fortsatta tankar när hon ut­trycker sina fantasier går i en annan riktning. Filmen innehåller överdrifter och har en humoristisk ansats, skriver Ron i beslutet.

"Strävar efter äkthet"

Från Lykos sida har man velat lyfta fram att syftet med reklamen är att spegla en realistisk situation och skapa igenkänning hos tittarna, vilket enligt e-handlaren också ska ha uppskattats av målgruppen.

- Annonsören tycker att filmen visar ganska bra hur människor, unga som gamla, kan låta i sina tankar. Annonsör­en tycker inte att det är en förlegad kvinnosyn bara för att hon funderar över en sak och kanske vill visa upp en an­nan sida. Eller att tjejer inte skulle våga säga vad de känner. Annonsören eftersträvar en äkthet och igen­kän­ning i reklamen. Annonsören är nöjd med filmen och har fått positiva reaktioner på den. Men som alltid så gillas det inte av alla, skriver Lyko i sitt svar till Ron.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap