Omsättningstapp och miljonförlust – nu väntar expansion

Ny ägare investerar och blickar utomlands.

Dogmania lägger ett tufft men händelserikt år till handlingarna. E-handlaren, som säljer hundtillbehör, fick se sin försäljning sjunka från 5,8 miljoner 2021, till 5,6 miljoner kronor i fjol. Samtidigt gjorde man en rejäl förlust på strax över 1 miljon.

I september 2022 fick Dogmania även en ny ägare i koncernen Digital Talent Group AB, som i och med förvärvet gjorde sitt första uppköp inom e-handel.

Annons

Efter övertagandet har en expansionsfas inletts som krävt såväl extra tid som kostnader, vilket har lett till ett kraftigt negativt resultat för året. För en möjlig expansion och minskad manuell hantering krävdes en helt ny systempark som har byggts upp från från övertagandet till räkenskapsårets slut, står det att läsa i årsrapporten.

Försäljningen ökar igen

Och satsningen verkar betala sig. I rapporten konstaterar bolaget att man fått en bra start på det nuvarande räkenskapsåret. Bland annat har övergången till ett nytt 3PL-lager samt investeringar i nya order- och säljsystem börjat ge resultat.

Under perioden maj till oktober uppgår omsättningen till 1,8 miljoner kronor, en ökning med 75 procent jämfört med samma period föregående år.

Bolaget har dock fortsatt lönsamhetsproblem och styrelsen arbetar aktivt med att hantera situationen, står det i rapporten.

Annons