För två år sedan kom beskedet att modeplattformen Miinto hade förbrukat sitt kapital. Men det danska moderbolaget gav en rejäl injektion i kassan på 13 miljoner euro, samtidigt som man förnyade en kreditfacilitet på 150 miljoner kronor.
Året därpå lyckades man både öka försäljningen och vända till vinst.
Men hur har det gått sedan dess? Det har vi svaret på nu då siffrorna för det senaste verksamhetsåret, som avslutades i juli 2023, är inne.
Där kan vi se att omsättningen backat rejält. Från 56,9 till 40,7 miljoner kronor.
Soliditeten åt rätt håll
Även resultatet har rasat, här från 10,8 till blott 1,4 miljoner kronor. Men man höll sig alltså på rätt sida om lönsamhetsgränsen.
Soliditeten stärktes också från 14,3 till 26 procent, vilket är den bästa noteringen på flera år för bolaget.
För den som undrar exakt vilken typ av affär Miinto bedriver, så är det en plattform för fristående modebutiker. De beskriver sig själva så här:
För våra partners tjänar Miinto som ett värdefullt verktyg för att öka deras onlineförsäljning och utöka sin räckvidd till en bredare butik. Genom att samarbeta med Miinto kan boutiquer och varumärken sälja sina produkter till kunder över Europa, utan att investera i sin egen e-handelsinfrastruktur.