Österrikiska Woom, som specialiserat sig på cyklar för barn och ungdomar, har sedan tidigare ett stort antal återförsäljare runt om i Sverige. Nu planerar man att ta ett ännu större grepp om den svenska marknaden i en ny storsatsning.
Bland annat med lanseringen av en svensk e-handel med allt från balanscyklar till de minsta barnen, till allround- och sportcyklar för terräng och MTB.
Efter rekordåret 2022, när vi tog oss över en omsättning på 100 miljoner euro för första gången någonsin, har vi nu satt upp ambitiösa mål för i år. Vi accelererar nu i Sverige och på ett antal andra europeiska marknader, säger Paul Fattinger, vd på Woom i en kommentar.
En halv miljon cyklar
Woom grundades 2013 i Klosterneuburg utanför Wien av Christian Bezdeka och Marcus Ihlenfeld. På tio år har man gått från att vara en liten start-up, grundad i ett garage, till ett internationellt företag med försäljning i drygt 30 länder. År 2021 hade man tillverkat över 500 000 cyklar.
Cykeltillverkaren är ett marknadsledande varumärke i Österrike och har en topp fem-position i Tyskland och Schweiz. Man är även ett etablerat varumärke i USA. Nu är alltså siktet inställt på att stärka sin position på den svenska marknaden.
Vårt ethos är ständig utveckling och innovation inom alla områden, något som fortsätter att vara en stor framgångsfaktor för oss, säger Paul Fattinger.