ANNONS

Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige

Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige
Andreas Kristiansen, Lars Andreas Grønningsæter Aglen, Vegard Sunde och Finn Magnus Torall

E-handeln Milrab siktar på att bli störst i Europa inom militäranpassade outdoorprodukter.

ANNONS

Med ett sortiment som riktar sig särskilt till militärer skiljer sig Milrab från andra outdoor-butiker. Det menar åtminstone grundaren Finn Magnus Torall som nu berättar för Ehandel.se om en expansion till Sverige. Nu ska företaget vinna de svenska kundernas hjärtan med specialprodukter som skottsäkra glasögon och vattentäta laptopväskor i kamouflagetyg.

- Att specialsoldater använder produkterna på fritiden är en unik kvalitetsstämpel som sedan spridit sig till andra kundgrupper som inte är med i militären, men som ändå uppskattar bra utrustning. Vår historik och vårt urval av produkter skiljer sig från andra outdoor-butiker, säger Finn Magnus Torall, som också har titeln som Milrabs affärsutvecklare.

"Nästa milstolpe är Tyskland"

Förra året ökade Milrab sin omsättning med 50 procent till 45 miljoner norska kronor. Nu hoppas företaget på en fortsatt tillväxt både på hemmaplan och på sin nya marknad. Hittills har sajtens koncept testats i lite mindre skala i Sverige, och nu har det blivit dags för en fullskalig lansering av Milrab.se.

- Vår ambition är att vara störst i Europa inom vår nisch. Vi ansåg att Sverige var ett passande land för att testa konceptet i.

Varför valde ni just Sverige?

- Anledningen till att vi valde Sverige var på grund av logistiken, språket och att vår tekniska plattform redan användes i Sverige. Vår “proof-of-concept”-tid i Sverige har varit väldigt lyckad, så nu går vi in i landet fullt ut, säger Magnus Finn Torall, och fortsätter:

- Nästa milstople är Tyskland och vi ser framför oss en etablering i Danmark och Finland innan dess. 

Har varit med i försvaret

I takt med att Milrab, som fått sitt namn efter de specialstyrkor som finns inom militären, har vuxit i både omsättning och antal produkter, har även personalstyrkan utökats vid ett flertal tillfällen. I dag arbetar 20 personer på kontoret och lagret i Oslo. I samband med Sverigeexpansionen har Milrab anställt ett flertal svenskar och kommer troligtvis att öppna ett nytt lager på en mer central plats i Europa inom en ganska så snar framtid.

- Kanske blir det även något i Sverige, vi gillar Sverige väldigt mycket.

Sedan starten har Milrab enligt Finn Magnus Torall fått en hel del uppmärksamhet i Norge. E-handeln har bland annat utsetts till Årets Logistikupplevelse och nominerats till priset Folkets Nettfavoritt. Något som grundaren tror beror både på servicen med 365 dagars öppet köp, och på personalens bakgrund. 

- Flera av oss har tidigare varit med i försvaret, där det är viktigt att visa respekt, ta ansvar och visa mod. Med de värderingarna får våra kunder alltid snabb leverans och bra svar på sina frågor, avslutar Magnus Finn Torall.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se