Den svenska e-handelsjätten Dustin, med en omsättning runt 10 miljarder kronor, delger idag siffrorna för sitt första kvartal. Ett kvartal som sträcker sig mellan den 1 september och den 30 november 2019. Det inkluderar alltså Black Friday 2019, men inte resten av julhandeln.
Försäljningen till konsument, B2C, backade under kvartalet med 23 procent. Omsättningen i segmentet stannade på 148 miljoner kronor, jämfört med 192 miljoner i fjol.
Nedgången förklaras främst av ett fortsatt fokus på marginal över volym tillsammans med att försäljningen under den senarelagda Black Friday fördelats under både november och december, skriver företaget i sin kvartalsrapport.
Dustin har dock ett uttalat fokus på marginal före tillväxt inom B2C-segmentet och resultatet landade på 9 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 12 miljoner samma period året innan.
B2C bara en liten del av kakan
Som tur är så står Dustins B2C-verksamhet endast för runt 5 procent av företagets omsättning och bolagets totala försäljning ökade med 12 procent, under Q1, och landade på 3,5 miljarder kronor. Rörelseresultatet (EBITA) sjönk dock från 162 miljoner kronor till 156 miljoner.
Den justerade EBITA-marginalen minskade jämfört med motsvarande period föregående år, men förbättrades i förhållande till de två närmast föregående kvartalen. Vi har framgångsrikt lanserat onlineplattformen och driftsatt vårt nya regionala lager i Nederländerna. Vi är väl positionerade för fortsatt tillväxt på våra befintliga marknader och har en tydlig plan för att nå vårt marginalmål, säger Thomas Ekman, vd och koncernchef på Dustin, i en kommentar till rapporten.