ANNONS

Omnikanal - ett hot mot detaljhandlarnas lönsamhet

Omnikanal - ett hot mot detaljhandlarnas lönsamhet

En majoritet av detaljhandlarna driver den fysiska butiken separat från onlinebutiken, något som driver upp kostnaderna och hotar lönsamheten.

ANNONS

Många detaljhandlare kämpar med att få till en lönsam omnikanalstrategi, något som visat sig i flera tidigare undersökningar. Nu kommer ytterligare en somtyder på att det är fortsatt många detaljister som inte lyckats ta fram en sömlös försäljning över flera kanaler.

JDA och PwC har för tredje året i följd utfört en global undersökning bland fler än 300 verkställande direktörer för detaljhandels- och konsumentvaruföretag. I undersökningen uppger 75 procent att de fortfarande styr sina fysiska butiker och onlinebutiker separat från varandra.

Något som enligt Lee Gill, group vice president, global retail strategy på JDA, påverkar lönsamheten negativt och försämrar chansen att skapa en sömlös upplevelse för konsumenterna.

– Att kunna genomföra en omnikanalstrategi som möter kunders efterfrågan, på ett lönsamt sätt är fortfarande en stor utmaning för detaljhandeln. Onlinehandeln visar fortsatt stark tillväxt och utgör en allt större andel av företagens totala försäljning vilket kan få negativa effekter på lönsamheten på grund av de extra kostnaderna för att fullfölja kundordrar från början till slut, säger Lee Gill.

Vill lĂĄta kunden betala

Enligt undersökningen leder bristande samordning mellan säljkanalerna till ökade kostnader för handlarna. Mer än två tredjedelar, 68 procent, av de tillfrågade VD:arna anser att deras kostnader för att lyckas med omnikanal ökar. Kostnader som många planerar att lägga på sina kunder.

Bland annat funderar 39 procent på att höja minsta ordervärdet för fri frakt medan 31 procent planerar att höja minsta ordervärdet för fri Click & Collect. Samtidigt överväger 29 procent att öka kostnaderna för hemleverans.

Men att låta kunderna betala för företagens ökade kostnader kan göra att kunderna överger företagen.

– I takt med att detaljhandelsföretagen erbjuder billigare alternativ till hemleverans har kostnadsfri Click & Collect blivit allt mer populärt. Att börja ta betalt för denna tjänst nu är såklart riskfyllt, säger Lee Gill.

Investeringar lönar sig

Samtidigt visar undersökningen att företag som hanterar sina fysiska butiker och onlinebutiker som en enhet uppvisar en starkare tro på tillväxt i intäkter, 59 procent jämfört med 48 procent i genomsnitt. Även när det kommer till vinst är man mer positiva, 63 procent jämfört med 43 procent.

Dessa företag har även skapat konkurrensfördelar tack vare lägre kostnader och ökade investeringar i kundanpassade tjänster.

– Vad som är tydligt är att företagen måste fokusera på att bli lönsamma, vilket kommer kräva investeringar i supply chain och teknik för att skapa en modell med låga kostnader som samtidigt genererar nöjda kunder. Amazon leder utvecklingen inom detta idag och troligtvis kommer detta bli det viktigaste konkurrensmedlet för detaljhandelsföretag de kommande åren, säger Lee Gill.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se