Att finnas pÃ¥ nätet är nästan ett mÃ¥ste för att överleva konkurrensen idag. Men de fysiska butikerna uppfyller ocksÃ¥ en viktig roll i vÃ¥rt digitala samhälle, därför väljer flera företag att ha kvar dem och istället jobba pÃ¥ att förbättra sin omnikanal.Â
Ett populärt exempel av vad butiker satsar pÃ¥ när det kommer till omni-temat är digitala skärmar och surfplattor. Men nu presenterar teknikföretaget ShopExp en smart-spegel som bÃ¥de kan frigöra butiksyta när provrum inte längre behövs, och tid för kunden när den inte behöver klä av sig och klä pÃ¥ sig för att prova plagg.Â
Smartspegel-företaget är dock inte först. Redan 2015 kunde vi berätta att en sÃ¥dan spegel hade tagits fram för att koppla ihop butiken med e-handeln. Och bland annat H&M och Zara är tvÃ¥ företag som faktiskt har installerat en sorts smart-spel i respektive flaggskepps-butik.Â
LÄS ÄVEN: Robotar och smarta speglar i modejättens e-handelsbutik
En smart spegel är en stor digital skärm som genom en kamera visar personen som stÃ¥r framför skärmen i den smarta spegeln. Personen ska dÃ¥ kunna välja olika plagg för att se hur de ser ut pÃ¥ kroppen i den digitala skärmen. Kunden ska alltsÃ¥ slippa hela biten med att gÃ¥ till provrum och testa olika storlekar.Â
Och sÃ¥ fungerar även ShopExps speglar, men tekniken bakom ska vara ännu mer utvecklad än tidigare. Tillverkarens tanke är att onlinebutiker enkelt ska kunna finnas offline genom en sÃ¥dan spegel.Â
Kunderna ska kunna se och testa alla plagg i spegeln och samtidigt även beställa dem. Â
– Alla pratar om online och fysiska butiker som konkurrenter, så jag bestämde mig för att komma med någonting däremellan, säger Chandan Panda, grundaren av ShopExp, till Power Retail och fortsätter:
– Det här är inte bara en spegel utan en tredimensionell, mobil, digital popup-butik. Dessa speglar kan användas som mobila digitala butiker, när företag vill skapa en popup-butik utan stora investeringar.