Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Ombudet med flest paket i hela Sverige: "Får vara uppfinningsrik"

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi är ganska trötta på paket just nu".

ANNONS

Igår meddelade PostNord att paketnivåerna ständigt slår nya rekord, trots att Black Friday och julhandeln är över. Under årets första vecka har man noterat en ökning på 21 procent gällande in- och utlämningar hos ombuden, jämfört med samma vecka i fjol.

LÄS ÄVEN: PostNords vädjan: ”Hämta ut ditt paket”

Enligt PostNord var postavdelningen på Malmborgs i Limhamn i Malmö det ombud som har haft allra mest att göra under årets första vecka. Många ombud, runt om i landet, fick hantera mellan 10 och 20 paket under perioden samtidigt som det lokala-Malmöombudet ska ha tagit hand om totalt 5 569 order.

Jag kan säga att vi är ganska trötta på paket just nu, säger Lina Maga, ansvarig för postärenden på Ica Malmborgs i Limhamn, till Ehandel.

Det är tungt, och personalen börjar bli lite trött. Vi undrar när det ska ta slut. Black Friday, julhandeln, mellandagsrea, efter-januari-rea, det tar aldrig slut och det kommer fortfarande mycket paket.

Det är högt tryck och det är hela tiden mycket att göra, sammanfattar Lina, men tillägger att det trots allt är hanterbart.

De flesta hämtar sina paket ganska snabbt. En del skickar vi så klart i retur, efter 14 dagar, men det är bara cirka 20 paket om dagen. Vilket kan jämföras med att vi får in tusentals paket varje dag.

Ombudet i Malmö har haft mycket att göra under det senaste året, då e-handeln nått nya höjder i samband med pandemin. Årets första vecka ses därför som en fortsättning på den period som började i våras.

Det är inte slut än. Det är fortfarande väldigt mycket att göra. Procentuellt skulle jag säga att vi har haft runt 10 till 15 procent mer paket under pandemiperioden, än under andra år.

Men under de två senaste månaderna, från mitten av november tills nu, har paketökningen varit ännu högre än under resten av pandemiperioden.

Normalt sett har vi så här mycket paket under två veckor, i samband med jul och Black Friday, men nu har det hållit på i cirka två månader.

Vi får ju aldrig veta hur mycket paket som ska komma in, förrän samma dag. Så det är en utmaning att planera framåt. Vi har därför gjort så att vi bemannar med "ett grundbemanningsteam" varje dag och när vi sen ser på morgonen att det ska komma tusen eller mer paket då vet vi att vi måste sätta in mer folk. Då ringer jag direkt in extrapersonalen, eller ber vissa ta ett längre pass.

Har ni fått ändra ert arbetssätt eller rutiner? 

Vi har tagit in mer personal som sagt och satt vakter som håller reda på kön till posten. Vi har fått bygga ut postrummet, in i anslutande tomglasrum och bygga extra hyllor och så. Vi har även satt upp extrahyllor i vårt postrum. Men nyckeln är att vara många i personalen, då löser man dagen.

Som mest har postavdelningen tagit in fem personer extra, under en dag, berättar Lina och tillägger att hon är tacksam över att teamet alltid ställer upp när det behövs.

De har ställt upp enormt mycket. Hade vi inte haft dessa människor som vi har här så hade vi aldrig rett ut det. Vi har ett jättebra samarbete bland alla kollegor.

Min personalchef, till exempel, han jobbar heltid inne på kontoret. Men har fått vara ute och kört paketburar, nästan varje dag under en period, för att hjälpa till. Så ibland får vi dessutom plocka in folk från kontoret, och gör vi det så reder vi ut det. Man får helt enkelt vara uppfinningsrik, då löser man det.

Dela artikeln: