ANNONS

Ombuden vinner mark när färre vill ha hemleverans

Ombuden vinner mark när färre vill ha hemleverans
Allt fler vill hämta hos paketombud

Trendbrott i e-handelsleveranserna.

ANNONS

Även om vi i Sverige har fått ett bredare utbud av fraktmetoder de senaste åren, så har ombuden fortsatt fått hantera den absoluta majoriteten av alla e-handelsleveranser. I andra länder ser dock situationen helt annorlunda ut. Ett exempel är Danmark, där hemleveranser är betydligt vanligare än i Sverige.

Ombud nästan dubbelt så populära

Men medan bland andra PostNord pratar om att kvällsleveranser ska bli standard när det kommer till hemleveranser, händer just nu det motsatta i vårt grannland. I en ny undersökning säger sig 56 procent av danskarna föredra leverans till en kiosk eller ett annat paketombud, vilket kan jämföras med knappt 30 procent i samma undersökning förra året, det rapporterar den danska tidningen Finans. Deltagarna i undersökningen kunde dock välja flera alternativ. Det fick resultatet att ombudsleverans och hemleverans, varav den sistnämnda dock minskade något i popularitet, nu är lika populära i Danmark.

Bakom undersökningen står den danska e-handelsorganisationen FDIH, vars vd Niels Ralund menar att siffran inte är speciellt överraskande.

- Kunderna vill gärna ha kontroll över sin dag, och de vill vara säkra på att kunna få sitt paket. Om paketet levereras till en kiosk kan man hämta upp det när det passar, säger han till Finans.

1 500 PostNord-ombud i Danmark

För PostNord, som nyligen fick ett stort belopp i krisstöd av svenska och danska staten, är det goda nyheter om fler vill ha leverans till ett ombud. Logistikföretaget ska under de senaste åren ha satsat stort på utlämningsställen i Danmark. I dag är de över 1 500 till antalet.

Jørgen Fischer, e-handelsrådgivare hos PostNord i Danmark, menar att tanken är att kunderna ska ha så mycket valfrihet som möjligt.

- Mest av allt visar ju siffrorna att mottagarna vill ha flexibilitet när det kommer till leveranser av deras paket. Ibland vill man ha sin vara hem till dörren och andra gånger passar det bättre att hämta upp hos ett ombud.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se