Brittiska e-handlare är skeptiska till om Black Friday överhuvudtaget är en lönsam affär med tanke på att man behöver hålla samma servicenivå som under en icke-rabatterad period. En hållning som även vissa svenska e-handlare visat.
Den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG har dock räknat på hur Black Friday kommer att gå för e-handlarna. Prognosen gäller mellan den 21 november och den 28 november, som anses vara perioden för Black Friday. Som vi vet så kampanjar allt fler e-handlare längre än bara över Black Friday-helgen.
16 procent ökning
Under perioden väntas försäljningen nå 6,77 miljarder pund enligt IMRG:s prognos. Där Black Friday ska stå för 1,27 miljarder pund. Detta ska vara en ökning med 16 procent jämfört med i fjol.
Över 50 procent av omsättningen väntas i år komma ifrån mobila enheter under Black Friday-perioden.
Efter 2014 års Black Friday ska e-handlarna i Storbritannien ha sett en usel tillväxt eller vad många kallade en baksmälla efter den stora readagen. Detta har skapat de motsättningar till dagen som många i landet känner. Även i Sverige ska vi ha sett en viss "baksmälla" efter Black Friday med lägre tillväxt som följd. Men inte i lika stor omfattning som effekten på den brittiska e-handeln.
Högsta onlinetrafiken i UK
- Om vi ser tillbaka på julhandeln 2015, kan vi konstatera att Black Friday gav den högsta onlinetrafiken i Storbritannien med en ökning av besök, i förhållande till andra dagar, med 34 procent, säger Nitzan Tamari från datanalysföretaget SimilarWeb.
I Sverige så slog Black Friday igenom på riktigt förra året, enligt våra mätningar, men proppen gick alltså ur i Storbritannien ett år tidigare. Med tanke på den enorma tillväxten förra året för svensk e-handel är det i år svårt att sia om hur stor dagen kommer att bli. Den kommer förmodligen inte att öka med 103 procent som 2015, men en hel del order lär det bli.