ANNONS

Olönsamhet till trots väntas dagen slå alla rekord

Olönsamhet till trots väntas dagen slå alla rekord
Kunderna sparar pengar, men inte e-handlarna?

Många miljarder väntas skölja över brittisk e-handel nästa vecka.

ANNONS

Brittiska e-handlare är skeptiska till om Black Friday överhuvudtaget är en lönsam affär med tanke på att man behöver hålla samma servicenivå som under en icke-rabatterad period. En hållning som även vissa svenska e-handlare visat.

Den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG har dock räknat på hur Black Friday kommer att gå för e-handlarna. Prognosen gäller mellan den 21 november och den 28 november, som anses vara perioden för Black Friday. Som vi vet så kampanjar allt fler e-handlare längre än bara över Black Friday-helgen.

16 procent ökning

Under perioden väntas försäljningen nå 6,77 miljarder pund enligt IMRG:s prognos. Där Black Friday ska stå för 1,27 miljarder pund. Detta ska vara en ökning med 16 procent jämfört med i fjol.

Över 50 procent av omsättningen väntas i år komma ifrån mobila enheter under Black Friday-perioden.

Efter 2014 års Black Friday ska e-handlarna i Storbritannien ha sett en usel tillväxt eller vad många kallade en baksmälla efter den stora readagen. Detta har skapat de motsättningar till dagen som många i landet känner. Även i Sverige ska vi ha sett en viss "baksmälla" efter Black Friday med lägre tillväxt som följd. Men inte i lika stor omfattning som effekten på den brittiska e-handeln.

Högsta onlinetrafiken i UK

- Om vi ser tillbaka på julhandeln 2015, kan vi konstatera att Black Friday gav den högsta onlinetrafiken i Storbritannien med en ökning av besök, i förhållande till andra dagar, med 34 procent, säger Nitzan Tamari från datanalysföretaget SimilarWeb.

I Sverige så slog Black Friday igenom på riktigt förra året, enligt våra mätningar, men proppen gick alltså ur i Storbritannien ett år tidigare. Med tanke på den enorma tillväxten förra året för svensk e-handel är det i år svårt att sia om hur stor dagen kommer att bli. Den kommer förmodligen inte att öka med 103 procent som 2015, men en hel del order lär det bli.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se