Ett av världens största bryggeriföretag, Heineken, har valt att komplettera försäljningen via återförsäljare med en egen e-handel, eller två. Företaget lanserade nyligen Draftforhome.com som erbjuder fatöl riktad till konsumenter, med leverans samma dag. Planen är att butiken ska nå alla i USA men den testas just nu i New York.
Heineken har sedan tidigare en nätbutik som säljer produkter relaterade till varumärket. Men att sälja sin kärnprodukt via e-handel ska vara relativt nytt, även om de sålt fatöl online i hemlandet Nederländerna sedan 2014.
I slutet av förra året började man dock sälja sina drycker via now.heineken.com som ska rikta sig till amerikanerna.
- Konsumenterna gör en allt större del av sina inköp via e-handel, eftersom det ger en bekväm och omedelbar lösning jämfört med att gå till en butik, säger Santiago Murphy, innovationschef för Heineken i USA, till sajten Digiday.
Samtal med Amazon
Bryggerijätten verkar helt enkelt ha insett att de måste börja experimentera med e-handel för att hänga med i utvecklingen. För att driva de nya nätbutikerna så har man ingått samarbeten med flera lokala företag som lagerför och sköter leveranserna, vilket i USA ska vara ett lagkrav då bryggerier inte får sälja direkt till konsumenter.
Heineken ska dock även vara i samtal med Amazon för att eventuellt kunna skala upp sin e-handelssatsning ytterligare.
- Vi inleder samarbeten med alla nivåer av ölbranschen för att se till att vi kan nå upp till konsumenternas förväntningar på att få tillgång till våra produkter online, säger Santiago Murphy.