Det närmaste vi känner till är nog Danmark och deras Dankort. Vilket enligt vår danske bloggare Anders är nödvändigt för framgång på den danska marknaden.
GetElastic går igenom olikheter runt om i världen gällande betalningar på nätet. De börjar med Kina där tydligen inte många har kreditkort då de inte är kreditvärdiga. De använder istället en lokal PayPal-variant vid namn Alipay för att sköta sina betalningar på nätet.
De fortsätter sedan till Tyskland där folket självklart är kreditvärdiga och kan införskaffa kreditkort. Tyskarna gillar dock inte att använda dem på nätet. GetElastic menar på att direktbetalning via bank är något som föredras i Tyskland och är viktigt för framgång där.
I Brasilien har många kreditkort och använder dem på nätet. De vill dock kunna dela upp sin betalning i kassan. Kunden ska kunna välja hur många månader de vill betala beloppet på och det ska gärna vara räntefritt. Vi gissar att detta krav beror på låga inkomster i deras region.
Betala på nätet i butik?
Tydligen vill japanerna också kunna dela upp sina betalningar och de bör ha bättre ekonomi än brasilianarna. Japan skall dock ha en ganska liten utbredning av kreditkort och de sägs inte lita på dem tillräckligt för att använda dem på nätet. Hur vill då japanerna betala sina nätorders, jo via butik. Nätbutikerna måste erbjuda betalningsmetoden "i butik" där de ger kunden ett ID-nummer som de kan ta till, exempelvis, 7-Eleven och betala ordern där. När nätbutiken ser att ordern betalats, i butik, så skickas den iväg.
GetElastic avslutar med att nämna att Cash On Delivery (COD) fortfarande är populärt i några europeiska länder och i Asien. Detta betalsätt är dock nästan utrotat i Nordamerika och Storbritannien. När vi läser om COD skäms vi lite över Sverige och vårt postförskott. När ska detta underlägsna betalsätt dö ut?
Du kan läsa hela GetElastics genomgång här och se vad man bör tänka på vid en utlandslansering. Funderar du på att expandera till Danmark? Glöm då inte att läsa Anders blogg och att skaffa Dankort.