Klädesbutiken Zalando har vuxit snabbt de senaste åren och är i dag en av de största onlinebutikerna i Europa som säljer uteslutande kläder, skor och accessoarer. Företaget har flera tusen anställda som säljer varor i 15 länder, och kommer enligt uppgift upp i försäljningssiffror på 2,2 miljarder euro om året.
Nu berättar bolagets talesperson Boris Radke i en intervju med Quartz att hemligheten bakom framgången är att bolaget anpassat sig väldigt bra till hur människor i olika länder ser på e-handel, vad gäller allt från webbsidans utformning till sortiment och betalningsmöjligheter.
- USA handlar om enkelhet. Europa handlar om komplexitet. Alla fördomar du har blir bekräftade, det är väldigt roligt, säger Boris Radke, med hänvisning till olika e-handelsmodeller.
Schweizare morgonpigga
Hittills har företaget noterat flera skillnader i hur européer hanterar sina inköp på nätet. Till exempel är schweizarna enligt Radke uppe tidigt och därför öppnar Zalandos kundtjänst i Schweiz tidigare än i andra länder. Andra saker som utmärker sig är att britter och fransmän hellre än andra använder kreditkort och att skandinaver i allmänhet har goda kunskaper om Internet och jämfört med sina grannar på kontinenten gör fler inköp via mobilen.