Facebook har hittills i år gjort succé bland annonsörerna som lägger allt mer pengar på att synas på forumet. Nu rapporterar Twitter en liknande utveckling. Det sociala forumet har under det senaste året kommit med varierande besked kring en eventuell e-handelssatsnings vara eller icke vara, men velandet verkar inte ha avskräckt e-handlare och andra företag som vill synas bland de korta inläggen.
Under årets andra kvartal drog Twitters annonsintäkter in 535 miljoner dollar vilket är en ökning på 18,4 procent jämfört med året innan. Detta trots att Twitter under kvartalet “bara” lockat tre miljoner nya användare. En liten summa i sammanhanget, menar Internet Retailer som rapporterar om utvecklingen.
Större intresse för annonserna
För att attrahera fler användare uppges Twitter ha siktet inställt på att erbjuda mer kvalitativt innehåll. Exempelvis ska det finnas planer på att livesända sportevenemang som användarna kan kommentera medan de tittar.
- Vi känner oss trygga med vår produktplan och vi ser direkt effekt av våra senaste ändringar i form av ökat engagemang. Nu fortsätter vi att fokusera på vår tjänst för att göra den snabb, enkel och lätt att använda, säger Jack Dorsey, VD för Twitter.
Twitter har nu totalt 313 miljoner användare som är aktiva minst en gång i månaden. Forumets mätningar, som bland annat räknar antalet klick, visar att användarnas intresse för annonserna har ökat med 226 procent sedan förra året.