Babyworld har vuxit kraftigt både organiskt och genom förvärv sedan starten 2016. Kedjan säljer inredning, kläder, bilbarnstolar, barnvagnar och leksaker – både online och i fysiska butiker.
Som Ehandel rapporterat köpte bolaget konkurrenten Big Baby 2020 och kom därigenom över sju butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Bolaget särredovisar inte sin e-handelsförsäljning. Men totalt sett uppgick – under det brutna räkenskapsåret april-december 2020 – nettointäkterna till 118,1 miljoner kronor, enligt bokslutet.
Jämförelsevis låg nettoomsättningen på 114,9 miljoner under föregående räkenskapsår (april 2019 till och med mars 2020). Resultaten (EBIT) för perioderna landade på 2,5 miljoner (2020-2020) respektive 2,6 miljoner (2019-2020).
LÄS ÄVEN: Babyworld går från 24 till 54 miljoner på ett år
2017 var nettoomsättningen 23,6 miljoner, enligt Alla bolag. Intäkterna växte alltså med över 90 miljoner kronor på bara tre år. Resultatet uppgick för fyra år sedan till knappt 900 000 mot fjolårets resultat på över två miljoner.
Bolaget har stort fokus på sin e-handel och tog nyligen in konsultbolaget Omniarch för att lyfta den digitala tillväxten ytterligare, enligt ett pressmeddelande. Babyworld är dessutom i färd med plattformsbyte för att vässa sin e-handel ytterligare.
Vårt mål är att bli marknadsledande inom babyfackhandel i Sverige. Vi värnar om kundmötet i det fysiska ledet och kommer med Omniarchs expertis bygga vidare på vår redan exceptionella kundupplevelse i digitala kanaler, kommenterar vd:n Dennis Söderqvist.
Butikskedjan har, utöver sin nätbutik, totalt tio fysiska butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Uppsala.