Under Your Skin är hudvårdsvarumärket som startades av mor och dotter, Christina och Lovisa Hahn, år 2017. Idag finns företagets produkter hos flera olika återförsäljare runt om i Europa, samt hos ett större antal hotell.
Anthropologie i England är en av våra största återförsäljare. Men vi kommer dock att så småningom börja skala ned på denna fronten för att ge större plats och mer tid till vår egen e-handel, säger vd:n Lovisa Hahn till Ehandel.
Bolagets usp, unique selling point, är att skapa och ta fram ekologiska hudvårdsprodukter, av naturliga ingredienser, som produceras i Sverige.
Under 2019 ökade omsättningen med nära 200 procent, men 2020 var ett ännu bättre år. Försäljningen har ökat med cirka 380 procent i fjol, och omsättningen landade därmed på 3,5 miljoner kronor samtidigt som man vände från förlust till vinst.
Under det turbulenta året 2020 var det mångas uthållighet som sattes på prov, och inte minst vår. Då vi tidigare hade lagt mycket av försäljningen på hotell, en bransch som snabbt var tvungna att dra i nödbromsen, bestämde vi oss för att ställa om till att satsa mer på vår egen e-handel, säger Lovisa Hahn och tillägger:
Omställningen, till att bli en renodlad e-handel, tog oss från att i princip sälja för 0 kronor i juli på B2C-sidan, till att vi sälja för nästan 1,5 miljoner kronor bara under november månad.
Efter det stora fokusskiftet till den egna e-handeln står nu B2B-delen för cirka 15 procent av företagets totala omsättning. Vilket kan jämföras med att det året innan, 2019, låg på 70 procent.
Konsumentsidan har minst sagt vuxit för oss i fjol, säger Lovisa.
Hur kommer det sig att ni klev in i hotellbranschen?
Snabbt efter att vi hade startat Under Your Skin såg vi en lucka i marknaden gällande hotell. Man kan fortfarande ofta se att hotell erbjuder sina gäster små plastflaskor och produkter som inte är miljövänliga. Vi tog fram ett koncept, specifikt för hotell, med bland annat refill- och snygga förpackningar till hotellrum vilket har tagits emot positivt och idag finns vi hos ett 15-tal hotell runt om i Europa.
Nästa mål är att ta den egna e-handeln till nya marknader.
Eftersom vi befinner oss i Sverige och har vår produktion här så har vi främst satsat på den svenska marknaden till en början, men nästa år kommer vi att göra mindre tester i olika länder för att se vilket som fungerar bäst och därefter kommer vi att välja vilka nya marknader vi kommer att gå in i.
Men hur började allt? Hur kom du och din mamma in på det här spåret?
Jag hade under en tid haft hormonstörningar och läkarna berättade att östrogentillskott var den bästa vägen att gå. Men när jag började läsa på om detta blev jag förvånad över alla eventuella biverkningar. Så tillsammans med min mamma bestämde vi oss för att åka till ett holistiskt retreat i Himalaya, som behandlar problem likt dessa med ayurvedisk filosofi. Efter tre veckor på retreatet kom mensen, som tidigare uteblivit, tillbaka vilket blev ett kvitto på att behandlingarna hade fungerat, berättar Lovisa.
Under veckorna i Himalaya öppnades våra ögon för en inre och yttre balans, och mamma och jag pratade mycket om hur det yttre påverkar oss – det vi äter men också det vi sätter på huden.
När Lovisa kom hem och kikade närmare på alla hudvårdsprodukter som hon hade i badrummet, blev hon chockad över hur många ämnen varje produkt innehåller och hur lite hon kunde förstå av innehållsförteckningen.
När jag googlade varje litet ord i ingredienslistan blev jag förvånad – behövs verkligen alla dessa syntetiska kemikalierna i produkterna? Vad gör de med kroppen?
Kort därefter började mamma och jag kika på naturliga och ekologiska varumärken. Men vi saknade något som kändes premium, väldesignat och utan att tumma på innehållet. Vår första produktserie lanserades under hösten 2018, och vår vision är fortfarande att vara med och eliminera tveksamma kemikalier i hudvård.
Är ni nöjda med var bolaget är idag?
Vi befinner oss i en bransch där konkurrensen är enorm, man måste ha något extra för att verkligen slå igenom. Det gäller att vara uthållig, målinriktad med vad man vill åstadkomma och kommunicera.
Vi har lagt ner miljoner kronor på att utveckla och ta fram bra produkter här hemma i Sverige, och vi hade som mål i början att sälja till hotell – det började precis skala fint men när Covid-19 slog till stod vi plötsligt i en tvärvändning och var tvungna att förändra mycket. Vi valde då att satsa på konsumentmarknaden istället vilket har gett fina resultat och vi står nu inför en stor tillväxtresa.
Nytt för 2020 är även att en ny delägare har kommit in i bilden – Fedja Porobic. Han är en känd profil i e-handelsbranschen och driver agenturen Porobic Group.
Fedja kommer in i bolaget på en betydande andel och kommer att bidra med sin kompetens inom tillväxt, analys och marknadsföring på Facebook och Google samt via influencers. Vi är så glada och stolta över att han vill satsa på Under Your Skin, tillsammans med oss. Gemensamt besitter vi kompetenser som kan ta oss långt, säger Lovisa.
Vi har hittills tillsammans med Fedja hittat ett marknadsföringskoncept som har bidragit till vår ökade omsättning, och vi har offensiva ekonomiska mål för de närmsta åren.
Framtidsmålen är ambitiösa. Under de tre kommande åren siktar Under Your Skin på att öka 670 procent, mer konkret är målet att nå en omsättning på 27 miljoner kronor.
Vi vet att det är ett stort mål, men eftersom vi redan nu taktar över 1,2 miljoner till 1,5 miljoner kronor i månaden så tror vi det är nåbart, säger Lovisa.
Men förutom de ekonomiska målen kommer man även att fortsätta jobba med marknadsföring och varumärkeskännedomen, samt "upplysa konsumenterna om naturlig och ekologisk hudvård".
Det är en marknad som växer exponentiellt och vi ser en stor chans att ta marknadsandelar genom att följa vår vision.
Har ni några utmaningar?
En av de största ligger i att våra ingredienser är dyrare än genomsnittet, eftersom naturliga, ekologiska råvaror kostar mer än syntetiska ingredienser. För att kunna hålla nere priserna ut till konsument måste vi därför effektivisera hela leverantörskedjan och tänka långsiktigt, vilket kommer att bli en av våra stora utmaningar nu när vi är mitt i en snabb tillväxtresa.
Är inte den hårda konkurrensen i hudvårsbranschen en utmaning då?
Jo, den är stor men det vi försöker fokusera på är vår egna vision och våra egna mål. Vi jobbar hela tiden för att utveckla oss och vårt koncept – att bli mer hållbara, mer pålästa och snabbfotade inom den hållbara utvecklingen, svarar Lovisa Hahn och avslutar med:
Vi har stora mål som vi vill uppnå inom naturlig hudvård, en marknad som växer exponentiellt, där vi vill vara en ledande aktör de kommande åren.