ANNONS

Ökad vinst för bokjätten - men nätbutikerna backar

Maria Edsman, vd

"Onlinekanalerna hade en negativ försäljningsutveckling".

ANNONS

Bokusgruppen, som står bakom Bokus.com och kedjan Akademibokhandeln, berättade idag hur det tredje kvartalet sett ut. Omsättningen sjönk något, med 1,2 procent, till 416 miljoner kronor men resultatet förbättrades.

Rörelseresultatet (EBITA) landade på 23,5 miljoner, upp från 14,9 miljoner i fjol. En ökning med nära 58 procent.

Butikerna ökade omsättningen även detta kvartal och har under året tagit marknadsandelar, vilket är ett styrkebesked, kommenterar företagets vd Maria Edsman.

Segmentet “Akademibokhandeln Butik” ska ha ökat försäljningen med hela 4 procent. Ökningen förklaras av prisjusteringar, enligt kvartalsrapporten, och det är inte bara böcker som flyger av hyllorna.

Det är en glädjande ökning och ett tydligt kvitto på hur väl vi lyckats med varumärket Akademibokhandeln. Våra butiker lockade under sommaren många kunder som sökte underhållning i form av läsning, spel, pussel och annat.

"En än mer relevant julklapp"

Online var dock en mer deppig historia med ett tapp hos Bokus.com på över 8 procent. Försäljningen där landade på 152 miljoner kronor, en siffra som även ligger under det tredje kvartalet 2019.

Onlinekanalerna hade en negativ försäljningsutveckling under kvartalet. Bokus Online minskade nettoomsättningen med 8,3 procent jämfört med samma kvartal föregående år, kommenterar Maria Edsman.

Akademibokhandelns onlineverksamhet backade även den, men lyckades hålla försäljningstappet till 3,6 procent. Totalt omsatte Akademibokhandeln.se strax under 17 miljoner.

Nu ligger allt fokus på att leverera ett starkt fjärde kvartal – kvartalet som för Bokusgruppen är avgörande för ett starkt helår. Vi har goda förutsättningar att lyckas, trots att omvärldsläget alltjämt är tufft. Kunderna har visat att de fortsätter att prioritera köp hos oss trots minskad disponibel inkomst. I år kan böcker, spel och pyssel dessutom ersätta de lite dyrare julklapparna och bli en än mer relevant julklapp.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se