En stor fördel med e-handeln är bekvämligheten att shoppa när man vill, och det faktum att man slipper ta sig till affären. Något som i teorin borde resultera i minskat resande och lägre koldioxidutsläpp. Men riktigt så enkelt är det inte enligt en ny studie som trafikforskare vid Lunds Tekniska Högskola och Trivector gjort.
– Det finns inget som tyder på att de som e-handlar ofta åker mer sällan till butiken än andra. Totalsumman av olika typer av resande är densamma hos den grupp i vår undersökning som e-handlar ofta och de som inte e-handlar alls, säger Lena Hiselius, trafikforskare vid LTH.
En förklaring är att de som shoppar på nätet ändå tar sig till butiken, men av fler skäl än att just handla. Det kan handla om att ”klämma och känna”, skaffa sig information eller att man vill strosa runt i butikerna för nöjes skull. Showrooming är alltså inte bara dåligt för handlarna, utan även för miljön.
Potential finns
Vi vet samtidigt att e-handeln ökar antalet godstransporter och att trafiken i stadskärnor samt bostadsområden kommer att öka de närmaste åren, mycket till stor del på grund av näthandeln. Men e-handeln har potential att minska resandet och koldioxidutsläppen.
Men då måste fenomenet synkas med folks faktiska beteenden i högre grad än i dag. Den viktigaste åtgärden är att se till att det finns bra gång- och cykelstråk till exempelvis köpcentrumen som ofta ligger i städernas utkanter.
Där brukar bilparkeringarna vara rymliga och precis utanför ingången, medan busskuren och cykelparkeringen kan vara svårare att hitta. Helt fel tänkt anser Lena Hiselius.
– Tidigare undersökningar visar att endast sju procent av besökarna gör så stora inköp att man behöver lasta bilen, säger Lena Hiselius.
Källa: Press