Showrooming har blivit ett välkänt begrepp och fysiska butiker runt om i världen har på olika sätt försökt komma till bukt med problemet. Vissa mindre bra än andra. Redan 2011 kunde vi läsa om hur butiker i Australien började med något som de kallade "Fitting fee".
Något som går ut på att kunder som kommer in och provar något, oftast plagg eller skor, får betala en avgift om de sedan inte köper något. Vissa gick till och med ännu längre och tog betalt för att släppa in kunderna i butiken.
I USA försökte vissa TV-tillverkare införa hårdare restriktioner kring sina "rekommenderade" priser. Vi har också kunnat läsa om hur butiker börjat med att prismatcha sin nätkonkurrenter.
Tar hem och provhänger lampor
På senare tid har fenomenet även letat sig till Sverige och fysiska butiker runt om i landet vittnar nu om hur showrooming blir allt vanligare. Något som Christine Löfqvist, som driver en belysningsbutik i Växjö, märkt av på senare tid.
– Vi ser ju att våra kunder kan komma in här ibland och låna med sig armaturer hem för att provhänga. Sedan får vi inte affären, så vi kan ju förstå att man handlar en hel del på nätet, säger Christine Löfqvist.
Hon säger också att det här är något fler butiker i staden känner igen sig i. Men det faktum att Christine säljer lampor gör hennes situation något bättre än andra handlares, eftersom lampor inte är lika lätt att köpa på nätet. Men hon anser helt klart att e-handeln är ett växande hot.
– E-handeln är ett hot mot många, det känner vi ju. Kläder, skivor och böcker, där är det ju väldigt lätt att handla på nätet, ännu lättare än det med vår typ av varor, säger Christine Löfqvist.
Inte bara ett hot
Men e-handeln behöver inte bara vara ett hot för fysiska butiker. Enligt Dag Ericsson, professor i logistik på Högskolan i Borås, bör handlare tvärtom inspireras av e-handeln och hänga med i utvecklingen
– Jag tror att de måste göra sig beredda att hantera över nätet, vilket fler gör. Det är ju också ett sätt att locka till sig kunder om man nu har butik i centrum, säger Dag Ericsson.
Och det är något som Christine håller med om. Så i stället för att prova på den något bisarra idén att tvinga kunderna betala för att komma in i butiken, tror hon snarare på att låta näthandeln vara en del av den.
– Vi håller faktiskt på att bygga upp en näthandel till vår butik, så att vi inte bara ska bli ett showroom. Jag tror vi måste hänga med, det är ju utvecklingen, säger Christine Löfqvist.
Källa: SR