FjolÃ¥ret var ett jobbit Ã¥r för Odd Molly. Under andra kvartalet började modekatörens försäljning att sjunka och sedan dess har företaget bara fortsatt att tappa. För helÃ¥ret 2018 minskade omsättningen med 20 procent och rörelseresultatet, som redan lÃ¥g pÃ¥ minus, rasade med ytterligare 56 miljoner.Â
Odd Molly satt dock inte med händerna i kors, utan kämpade pÃ¥ för att försöka vända den negativa trenden. Bolaget startade ett åtgärdsprogram som bland annat innebar ett flertal butiksstängningar, och en annan del av programmet handlade om att ta fram en licensmodell.Â
Även en ny tillväxtstrategi presenterades i slutet av Ã¥ret där företaget kommunicerade ut att de ska stärka sin digitala och internationella tillväxt genom bland annat en förbättrad varumärkesposition och nya satsningar pÃ¥ den egna e-handeln.Â
LÄS ÄVEN: Odd Molly vill rädda bolaget - satsar hårt på e-handeln
Första kvartalet 2019 visade sig dock inte vara bättre. Omsättningen sjönk igen med 18 procent.Â
– Omsättningen under det första kvartalet minskade, påverkad av den omstrukturering som pågår, förklarade Jennie Högstedt Björk, vd på Odd Molly, i kvartalsrapporten.
LÄS ÄVEN: Odd Molly fortsätter tappa - sjönk 18 procent
Ny chef ger resultat
Men nyligen meddelade Odd Molly att det strategiska beslutet om att fokusera pÃ¥ online-försäljningen börjar ge resultat.Â
Tidigt i Ã¥r rekryterade Odd molly en ny e-handelschef, Joakim Karlsson, som kom med ett flerÃ¥rigt e-handelsbagage. Och det är under Joakims ledning som arbetet med Odd Mollys digitala projekt har börjat visa positiva effekter. Enligt bolaget löper arbetet pÃ¥ med ständiga förbättringar pÃ¥ den egna sajten.Â
Men ljuset i tunneln beror pÃ¥ fler insatser. Under innevarande kvartal har nya varumärkessamarbeten inletts vilket ocksÃ¥ haft en positiv effekt pÃ¥ försäljningen i egna kanaler, skriver Odd Molly i ett pressmeddelande.Â
Enligt Odd Molly ska omställningsarbetet ge effekt från och med det andra halvåret i år.
– Bolaget har i samband med omställningsarbetet identifierat åtgärder som innebär besparingar om cirka 75 miljoner kronor på helårsbasis, och som successivt implementeras under året med finansiell effekt främst under andra halvan av 2019 och under 2020, skriver Odd Molly.
Men vd:n är redan väldigt förhoppningsfull:Â
– Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott, men de signaler vi ser är positiva vad gäller vår egen onlineförsäljning, säger Jennie Högstedt Björk och fortsätter:
– De förändringar vi genomför vad avser varumärkesarbete och e-handelsstrategi genererar ökande engagemang från våra besökare. Vi spenderar också betydligt mindre i digital marknadsföring och får mer relevant trafik för våra marknadsinvesteringar. Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg.
"Glada för stöd"
Arbetet med nytt digitaltfokus kommer att fortsätta, men Odd Molly har även genomfört en nyemission som tillför bolaget 25 miljoner kronor.Â
– Vi är glada för det stöd och förtroende både befintliga och nya ägare visar Odd Molly i och med den övertecknade nyemissionen, säger Johanna Palm, CFO och vice VD på Odd Molly, och tillägger:
– De cirka 25 miljoner kronor som tillförs bolaget ger förbättrade förutsättningar att fortsätta driva de omfattande åtgärder som pågår för att stärka varumärket, ytterligare utveckla den digitala försäljningen och minska komplexitet och driftskostnader.
FramÃ¥t är nya samarbeten med starka ambassadörer planerade, och sortimentet ska fortsätta att optimeras.Â