I februari kunde vi berätta att Odd Molly hade fått en ny vd i Jennie Högstedt Björk, som tog över efter Anna Attemark. Nu meddelar företaget att de även kommer att få en ny vice vd och den posten har tilldelats Sara Fernström. Hennes huvudansvar kommer att bli att "utveckla bolagets internationella försäljning, etablering och nätverk".
Ska ställa om till digitalt fokus
Men för att få Sara Fernström att ta jobbet var Odd Molly tvungna att hämta hem henne från New York. Där har hon nämligen fram tills nu varit vd för Lyft Brands Group. Det jobbet har bland annat inneburit att hon har skaffat sig en mångårig erfarenhet av att jobba med digitala strategier för konsumentnära bolag samt med affärs- och varumärkesutveckling.
- Vi är fantastiskt glada över att göra denna rekrytering av Sara Fernström till Odd Molly. Saras uppdrag är att ställa om affärsmodellen till ökat digitalt fokus och större partnernätverk samt skapa förutsättningar för internationell expansion i alla kanaler. Sara har ett stort kontaktnät och en gedigen erfarenhet från affärs- och varumärkesutveckling inte minst inom e-handel och sociala medier. Hon kommer att bli en viktig spelare för att bidra till att utveckla och genomföra Odd Mollys internationella tillväxtplan”, kommenterar Jennie Högstedt Björk, Odd Mollys tillträdande vd, och idag vice vd och sortimentschef, i ett pressmeddelande.
Vi har flera gånger tidigare berättat om Odd Mollys digitala omställning, där de satsar allt mer på e-handeln som även tycks vara det som ska dominera företaget i framtiden.
LÄS ÄVEN:
Nyemission på 27 miljoner ska lyfta Odd Mollys e-handel
Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%
"Ska utöka närvaron över hela världen"
Sara Fernström har även en examen i International Business, med inriktining på marknadsföring, från Berkeley Collage i Kalifornien i USA. Hon har bland annat jobbat med H&M:s sociala medier-strategi och hon ser nu själv fram emot att få användning för sina kunskaper även hos Odd Molly.
- Med en stark verksamhet i norra Europa, ett fantastiskt livsstilsvarumärke med en unik stil och en beprövad e-handelsplattform, är Odd Molly väl positionerat för att expandera globalt. Jag är stolt över att gå till ett företag med hållbara värderingar och så stark tillväxtpotential. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Jennie och resten av teamet för att driva förbättrad utveckling, särskiljande och kraftfull marknadsföring och att utöka Odd Mollys närvaro över hela världen med ett omnikanalerbjudande, säger Sara Fernström.
Sara Fernström kommer även att ingå i företagets koncernledning och både hon och Jennie Högstedt Björk tillträder sina nya jobb den 5 augusti i år.