ANNONS

Nytt verktyg hjälper dig se effekten av Mobilegeddon

Nytt verktyg hjälper dig se effekten av Mobilegeddon

Google följer upp den mobila uppdateringen, också kallad Mobilegeddon, med ett bättre verktyg för att analysera den organiska trafiken.

ANNONS

Googles analysverktyg för sajtägare, Webmaster tools, har fått en uppdatering. Webmaster tools har varit på tapeten den senaste tiden då det är ett av de sätt man kunnat analysera sajter inför och efter Mobilegeddon.

Nu har man utökat funktionerna i Webmaster tools med en ny sektion kallad "Sökanalys", vilket seo-företaget Pineberry snappat upp. Den nya sektionen låter dig följa utvecklingen för söktrafiken till sajten.

De markerar även utrullningen av nya uppdateringar som exempelvis Mobilegeddon den 21 april och det blir därmed enklare att se om man blivit straffad av denna.

Ersätter äldre funktion

Det nya verktyget ska vara en vidareutveckling av funktionen Sökfrågor som nu ska fasas ut till förmån för den nya Sökanalysrapporten.

Före och efter mobilegeddon

Den nya funktionen ska bjuda på bättre data och man kan välja att visa mätvärden som Klick, Visningar, CTR och Position. Det ska finnas massor utav sätt att filtrera datan för att kunna få sig en bild av vad som faktiskt händer.

- Till exempel så kan du filtrera fram en enskild sida för att se vilka sökord som den har synts och drivit trafik på. Du kan också jämföra desktop mot mobil för att se eventuell effekt av ”mobilegeddon”, skriver Pineberry på sin blogg.

Det nya verktyget ska helt enkelt göra det enklare att analysera den organiska trafiken och du kan läsa mer om Sökanalysrapporten på Googles hemsida.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap