Det nya verktyget, som passande nog heter Amazon Giveaway, lanserades i tisdags. Det är tillgängligt för alla men funktionen riktar sig troligtvis främst till författare, marknadsförare, varumärken, bloggare och återförsäljare som vill öka medvetenheten om sig själva, och sina produkter.
– Den här typen av kampanjer är ett effektivt sätt att väcka uppmärksamhet och bygga engagemang, men giveaways kommer ofta med dolda kostnader och en komplexitet som kan avskräcka. Amazon Giveaway är det första självbetjäningsverktyget som tar hand om allt det hårda arbetet med en giveaway, från att sätta upp reglerna till att skicka ut priser direkt till vinnarna, säger Steve Shure, Vice President Consumer Marketing på Amazon.
Gratis att använda
Verktyget är gratis att använda, förutom vad själva produkten kostar, och redan från start ska det finnas miljontals produkter att välja mellan för ändamålet. De varor som är tillgängliga lagerförs av Amazon, som även skickar ut dem till vinnaren.
När den som anordnar en giveaway valt vad som ska ges bort är det bara att skriva in lite information om kampanjen och vilka regler som gäller. När det är klart skapas en länk som sedan kan delas på nätet. Till exempel via mail, sociala medier eller på en blogg.
Källa: Press