Amazon meddelade igår att man har stämt 13 personer och företag. Anledningen är att de sålt piratkopior på företagets marknadsplats. Piratkopior på marknadsplatser är förstås ingen ny grej men metoden som detta utförts på kan vara.
Med hjälp av sociala nätverk som TikTok och Instagram har man berättat för sina följare att om de beställer en mer generisk produkt, som man förstås länkar till, så ska man istället få en riktigt fin piratkopia av något lyxmärke som exempelvis Gucci eller Dior.
I sociala medier har man då lagt upp bilder på två produkter med uppmaningen “Order this:” men “Get this:” där man alltså visar upp vad man ska beställa och vad man sedan faktiskt får hemskickat.
De som drivit de sociala kontona verkar inte heller ha haft något med själva försäljningen på Amazon att göra, utan de har samarbetat med kinesiska säljare som varit med på hela systemet. Pirat-influencern har sedan fått betalt via Amazons affiliate-program.
"Undergräver legitima influencers"
Amazon stämmer nu alltså alla inblandade och kräver skadestånd.
De tilltalade var skamlösa i att marknadsföra piratkopior på sociala medier och undergrävde arbetet med legitima influencers. Detta fall visar på behovet av samarbete över branscher för att få stopp på förfalskare, säger Cristina Posa, direktör på Amazon Counterfeit Crimes Unit, i samband med stämmningen.