ANNONS

Nytt succékvartal för Lyko - ökade med 112 miljoner

Rickard Lyko, vd på Lyko

"En nyckel för vår framtida framgång".

ANNONS

Lyko följer upp sin förra starka kvartalsrapport med ännu en. E-handlaren kan nämligen visa upp en tillväxt på 18,4 procent under årets andra kvartal. Något som innebär att omsättningen ökade från 609,2 till 721,4 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Lyko krämar ut stor tillväxt – och vänder till miljonvinst

Även rörelseresultatet (EBIT) går åt rätt håll, om än marginellt. Det landar under kvartalet på 12,7 miljoner kronor. Jämfört med 11,9 miljoner för samma period i fjol.

I en väldigt utmanande e-handelsmarknad är jag glad att presentera en fortsatt kraftig tillväxt, där vi drar nytta av vår omnikanaldistribution och fortsatt lyckas skala affären, skriver vd:n Rickard Lyko i en kommentar till rapporten.

En kombination

I rapporten lyfter Lyko även fram en försäljningstillväxt på 99 procent i Finland jämfört med andra kvartalet 2021. Något som delvis ska bero på öppningen av flaggskeppsbutiken i Helsingfors tidigare i år.

E-handlaren ser även en kraftig tillväxt när det gäller egna varumärken och i kvartalet står de för 5,4 procent av försäljningen.

Vi är övertygade om att vår kombination av e-handel och fysiska butiker är en nyckel för vår framtida framgång och att vara top of mind i skönhetskategorin. Vår strategi är att ha stor kompetens internt och att äga en större del av hela kedjan från tillverkning och logistik till försäljning vilket möjliggör stabilare marginaler framöver, kommenterar Rickard Lyko.

LÄS ÄVEN: Lyko intar framtidsmarknad – med nytt flagskepp: ”Stor potential”

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se