Det digitala betalföretaget Modo har gjort sig ett namn genom att, något förenklat, erbjuda en lösning för företag som vill knyta ihop gamla betalsystem med nya, utan att ändra i någon av systemens infrastruktur. Genom att anlita Modo kan till exempel en butik därför ha kvar sitt traditionella system för betalningar samtidigt som det kan ta in en ny betalmetod utan att behöva göra några krångliga omprogrammeringar.
Nu har svenska Klarna fått upp ögonen för Modos tjänster, och i dag presenterades ett samarbete mellan bolagen som ska hjälpa e-handlare “världen över” att implementera Klarna Checkout i sina butiker.
- Modo förser Klarna med ett smidigt nytt sätt att leverera vår enkla betallösning till e-handlare. Genom det här samarbetet får vi möjlighet att snabbare implementera samarbeten med handelspartners och även erbjuda nya innovativa sätt för Klarna att förenkla handeln för våra fler än 45 miljoner kunder, säger Sebastian Siemiatkowski, Klarnas VD.
"Ingen behöver göra ändringar"
Modo ser framför sig att de digitala betalningarna kommer att öka mångfaldigt framöver och företagets service ska bland annat se till att transaktioner och redovisning kan fungera som tidigare trots att sätten vi handlar på blir annorlunda.
- Precis som elbilar förlitar sig på äldre koleldade kraftverk för att få energi så behöver digitala betalningar kopplingar till existerande betalsystem för att hantera transaktioner. Vi är glada över att få förse Klarna med möjligheten att genast integreras med e-handlare över hela världen. Modo kopplar ihop e-handlarnas betalsystem med Klarnas kraftfulla checkout utan att någon behöver göra några ändringar, säger Bruce Parker, VD för Modo.